Az elmúlt hónapokba kérdéses volt, hogy mi fog történni a kőolajszállítással Magyarország és Szlovákia irányába. A Mol azonban most bejelentette, hogy sikerült megállapodást kötni a Barátságvezeték kapcsán. „A megállapodásokat követően a Mol Csoport az Oroszországból érkező érintett kőolajmennyiségek tulajdonjogát 2024. szeptember 9-i hatállyal a fehérorosz–ukrán határon veszi át.” – olvasható a cég közleményében. Az új eljárás, valamint a szállítási megállapodások megfelelnek a szankcióknak és a rendeleteknek.
„Az új megállapodás fenntartható megoldást kínál az Oroszországból érkező kőolaj szállítására a Barátság kőolajvezetéken. Ezt kiemelkedő eredménynek tartom, mivel lehetővé teszi, hogy a Mol továbbra is a leghatékonyabb és legmegbízhatóbb kőolaj-feldolgozási technológiát alkalmazza a magyarországi és szlovákiai finomítóiparban. Végső soron hozzájárul mindkét ország ellátásbiztosításához.” – idézte az Index Szabó Gabrielt, a Mol Downstream üzletágának ügyvezető igazgatóját.
Ukrajna a korábbi jelzése szerint július 18. óta nem engedi át a területén a Lukoil olaját, Magyarország és Szlovákia pedig emiatt panaszt emelt Brüsszelnél – de hiába. Az ukrán döntés ellátási problémákat okozott, és még nagyobbakat okozhatott volna. A lakossági ellátásban is.
Amikor kiderült, hogy baj van a „Barátsággal” – Horvátország széles vigyorral jelentkezett: majd segítenek. Az Adria-vezeték horvát szakaszának üzemeltetője, a Janaf közölte, hogy bármikor fel tudná tölteni a százhalombattai és a pozsonyi finomítókat egy éves mennyiségű nyersolajjal. Csakhogy a horvátok – akik alulmaradtak korábban egy a Mollal folytatott heves jogi csatában, – élve a retorzió lehetőségével, brutálisan megemelt, már-már zsarolóan magas tranzitdíjat szabtak volna ki. A tegnapi bejelentés után erre valószínűsíthetően nem lesz szükség.