Az amerikai Reader’s Digest „az egyik vezető légitársasági szövetség szakértőjével” beszélgetett, és annak járt utána, „miért kell a pilótáknak borotválkozniuk, és miért olyan fontos az arcszőrzet hiánya”.
Két fő oka van: az egyik a hagyomány, a másik pedig a biztonság.
„Valamikor régen a légitársaságok pilótáinak többsége második karriert futott be a kereskedelmi légitársaságoknál, miután a haditengerészet, a légierő vagy az amerikai tengerészgyalogság pilótájaként vonult nyugdíjba” – írja RD. „Bár ma már léteznek olyan repülési akadémiák, amelyek fiatal kereskedelmi pilótákat képeznek, a legtöbb légitársaság még mindig az amerikai hadsereg öltözködési és ápolási szabályaiból veszi a példát. Ez rövid hajat és nulla arcszőrzetet jelent…”.
Az amerikai légitársaságok szabadon meghatározhatják saját szabályaikat arra vonatkozóan, hogy a pilóták viselhetnek-e szakállat. De úgy tűnik, hogy a katonai hagyományok e maradványai még mindig nagyon is a helyükön vannak.
A Delta, a Southwest, a United, az American Airlines és a JetBlue például nem engedélyezi, hogy a pilótafülke személyzetének szakálla legyen, még borostát sem. Bár megengedik a rendezett bajuszt, amely nem nyúlik a száj sarkai alá. A pajesz is bizonyos mértékig megengedett – a fül közepéig kell nyírni, és nem lehet túlságosan bozontos.
A legtöbb légitársaság, amely ezt a tilalmat a pilótafülke személyzetére alkalmazza, ugyanezt a szabályt alkalmazza az utaskísérő személyzetre is. „Ez azt jelenti, hogy kevés férfi légiutas-kísérőt láthatsz arcszőrzettel. Ha mégis, akkor valószínűleg nagyon gondosan és a bőrhöz közel vágják” – írja a Reader’s Digest.
A katonai gyakorlaton túl a légitársaságok egy 1987-es FAA-tanácsadásra is támaszkodnak, amely összekapcsolja az arcszőrzetet az oxigénmaszk biztonságos használatával.
A pilótáknak az oxigénmaszkokat gyorsan és biztonságosan kell felvenniük, hogy vészhelyzetben is eszméletüknél maradjanak, tisztán tudjanak gondolkozni. A szakáll potenciálisan ennek útjában állhat.