Leépítési hullám zajlik 2023 év vége óta a hazai gyártócégeknél, miközben a vállalatok próbálják elkerülni, hogy saját munkavállalói állományukat érintően csoportos létszámleépítést kezdeményezzenek. Első körben tehát azokat az álláshelyeket szüntetik meg, ahol az a legegyszerűbben megy. A munkahelyek megszüntetését többségében a jármű- és az akkumulátoriparban kezdték el. Ennek pedig az az oka, hogy az európai gépjárműgyártás válsága miatt számottevően csökkentek a Magyarországon termelő vállalatok megrendelései – írja a 24.hu.
A probléma ennél viszont sokkal nagyobb: a baj nem csupán ezeket az ágazatokat érinti. Visszaesés figyelhető meg ugyanis a gépiparban, az autóiparhoz köthető műanyagtermék-gyártásban, valamint a könnyűipar egyes szektoraiban is.
A cégek úgy próbálnak alkalmazkodni a helyzethez, hogy munkahelyeket szüntetnek meg. Elsősorban a legolcsóbb és legkevesebb papírmunkával járó eszközöket alkalmazzák. Például visszaadják a munkaerő-kölcsönző cégeknek a kölcsönzött alkalmazottakat, nem hosszabbítják meg a határozott idejű szerződéseket, illetve nem pótolják a felmondások és a nyugdíjazás miatt felszabaduló álláshelyeket. Számos esetben pedig egyszerűen utcára küldik a nyugdíj mellett dolgozó munkavállalókat.
A Magyar Szakszervezeti Szövetségtől (MASZSZ) eljutott beszámolók szerint több tagszervezettől is jelezték már, hogy azoknál a vállalatoknál, amelyeknél a létszámcsökkentés előtérbe kerül, a nyugdíjaskorú alkalmazottakat rendszerint az elsők között küldik el.