Amint az Lázár János, építési és közlekedési miniszter Facebook-posztjából kiderül, vasárnaptól lép életbe az úgynevezett késési biztosítás. Az intézkedés a tömegközlekedés fejlesztését célzó, év elején ismertetett 10 pontos program egyik sarokköve.
A biztosítás lényege, hogy legalább 20 perces késés esetén a vonatokat, illetve buszokat igénybe vevő utasok ötven százalékos visszatérítést kapnak a menetjegyük árából. Akik a MÁV+ alkalmazáson keresztül vásárolják meg jegyüket, automatikus pénzvisszafizetést kapnak az appban megadott bankszámlaszámra. Az alkalmazásban bekapcsolható helymeghatározási funkció kulcsszerepet játszik a jogosultság igazolásában.
Azok sem maradnak ki a rendszerből, akik másutt – interneten, automatában vagy jegypénztárnál – váltják meg jegyüket. Ők az utazás után a célállomásukhoz legközelebbi jegypénztárban igényelhetik vissza a menetdíj 50 százalékát.
A havi bérlettel utazók számára is érvényesek a feltételek. Amennyiben egy adott hónapban legalább ötször előfordul, hogy a járatuk legalább 20 percet késik, a következő vármegye- vagy országbérletük árából 10 százalékos jóváírás illeti meg őket.
A visszatérítés minden esetben a 20 percen túli késésekre vonatkozik, az utazás teljes hosszától függetlenül.
Lázár János közösségi oldalát természetesen néhány óra alatt elárasztotta a kommentcunami.
„Átlagban több mint 20 percet szokott késni a vonat.. Nesze semmi, fogd meg jól” – írta az egyik hozzászóló.
„Ilyen régen is volt, aztán eltörölték, aztán visszavezették, de szörnyű bürökratikus volt visszaigényelni…gondolom most is így lesz. Előre is „köszönjük”…meg azt is, hogy nem bír mondjuk PONTOS lenni a vonat. Ami a dolga lenne!” – dühöngött egy másik kommentelő.
„Nem a késést kell kompenzálni, hanem időbe érkeztetni a vonatokat. Elhalt gondolat amúgy is” – fejezte ki elégedetlenségét egy fiatal férfi.
A MÁV legfrissebb, 2024-es beszámolója szerint tavaly több mint 1,1 millió személyszállító vonatot közlekedtetett a társaság, ezek 80 százaléka pontosan érkezett meg. Ez ugyan biztatónak hangzik, de azt is jelenti, hogy több mint 200 ezer vonat késett.
Az intézkedés célja, hogy növelje az utasok bizalmát és elégedettségét, miközben ösztönzi a vasúttársaságot a menetrend pontos betartására.
(via)