Szlovákiában hamarosan egészen furcsa látvány tárulhat az autósok elé: zölden villanó féklámpa az autók orrán. A pozsonyi parlament második olvasatba engedte a Hlas-Szociáldemokrácia párt javaslatát, amely engedélyezné, hogy az M és N kategóriás járművek – vagyis a személyautók és teherkocsik – opcionálisan első féklámpát kapjanak.
Ezért akarják bevezetni
Az ötlet egyszerű: ha egy autó lassít, nemcsak hátulról, hanem szemből is világosan jelezné a többi közlekedőnek, hogy lassítani kell, vagy veszélyhelyzet lehet. A javaslat szerint a fény zöld színű lenne, és pontosan akkor gyulladna ki, amikor a hátsó piros féklámpák. A kezdeményezők szerint ezzel rengeteg balesetet lehetne elkerülni – főleg a szemből érkezőknél, vagy azoknál, akik közvetlenül a jármű előtt haladnak.
„A rendelkezésre álló kutatások szerint hozzájárul a közúti közlekedés biztonságának növeléséhez azzal, hogy időben és egyértelmű információt ad a jármű lassításáról a közlekedés többi résztvevőjének”
– idézi a törvénymódosítási javaslatot a Paraméter.
Jelenleg ugyanis a jogszabályok nem engedélyezik az első féklámpák használatát, így hiába bizonyított, hogy növelné a közlekedésbiztonságot, nem szerelhetők be legálisan. A szlovák törvénymódosítás ezt a helyzetet változtatná meg.
És mi a helyzet Magyarországon?
Hazánkban a KRESZ egyelőre nem ismeri az első féklámpa fogalmát, így sem az engedélyezés, sem a műszaki előírás nincs kidolgozva. A magyar közlekedési szakértők eddig inkább a hagyományos hátsó féklámpák fejlesztésére és az automata vészféklámpa-rendszerek bevezetésére koncentráltak. Bár az első féklámpa gondolata nem új a szakmában, hivatalos jogszabályi előkészítés eddig nem történt.
Az viszont biztos, hogy ha a szlovákok meglépik ezt a változtatást, előbb-utóbb nálunk is felmerülhet a kérdés: vajon nem lenne hasznos, ha a magyar autósok szembejövő forgalomban is azonnal látnák, ha valaki fékez?