Kevesen tudják, de az új KRESZ komoly súlykorlátozásokat ír elő – ami azt jelenti, hogy a legtöbb mai elektromos autó, SUV vagy akár egy megpakolt kombi is szabálytalanul áll fel a járdára. A rendőrség most figyelmeztet: ez a kitétel nem véletlenül került a jogszabályba, még ha ritkán is alkalmaznak emiatt retorziót.

Az közismert, hogy járdán csak akkor lehet parkolni, ha azt tábla engedi, a kocsi legfeljebb a járda felét foglalhatja el, és a gyalogosoknak legalább másfél métert kell hagyni. De a KRESZ 40. § (8) bekezdésének utolsó mondata szinte minden autós figyelmét elkerüli:
„Járdán legfeljebb 1000 kilogramm tengelyterhelésű jármű állhat meg.”
A kifejezés még a legtapasztaltabb sofőrök számára is ismeretlen, pedig a célja világos – a járdák, aknafedelek és közművek védelme a túlsúlyos járművek ellen.
A rendőrség szerint a szabály értelmezése nem a forgalmi engedélyben szereplő adatokhoz, hanem a tényleges, aktuális terheléshez kötődik: azaz a parkolás pillanatában a járdára nehezedő súly számít. Vagyis egy ötszemélyes vagy még nagyobb autó, amelyben benne ül a család, és tele van a csomagtartó, simán túllépheti az 1000 kilogrammos határt.
Bírságra ettől még nem feltétlenül kell számítani, mivel a tengelyterhelés helyszíni mérése gyakorlatilag lehetetlen – írja a Magyar Nemzet. A Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) szerint a közterület-felügyelőknek nincs ilyen mérőeszközük, így a szabályt egyelőre nem alkalmazzák. Ennek ellenére a rendőrség emlékeztet: a rendelkezés él, és ha a járda a parkolás során beszakad vagy megsérül, a túlsúlyos jármű tulajdonosát felelősségre lehet vonni – még ha a szabályt eddig senki nem vette is komolyan.
        
											
				
        
        
        










