ACNEWS

Bródy János dalszövegét választotta legújabb kampányához az UNICEF

Bródy-dalszövege jelenik meg az UNICEF gyerekvédelmi szervezet legújabb termékein. A jótékony célú webshop legújabb kampányának elindításában számos népszerű zenész vesz részt Bródy mellett.

Hirdetés
Ad image

Bródy-dalszövege jelenik meg az UNICEF gyerekvédelmi szervezet legújabb termékein. A jótékony célú webshop legújabb kampányának elindításában számos népszerű zenész vesz részt Bródy mellett.

Az UNICEF Magyarország zenei kihívást indított Bródy János, Halász Judit, Molnár Ferenc „Caramel”, Rutkai Bori, a Bohemian Betyars, a Lóci játszik, a Damara, a Heatlie és más országszerte kedvelt előadók közreműködésével, hogy felhívja a figyelmet jótékony célú webshopjának legújabb ajándéktárgyaira, és támogatást gyűjtsön a szervezet gyerekeket segítő munkájához. Mészáros Antóniával, az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

A játékos kezdeményezés alapja Bródy János egy régi dalának ismert refrénje, ami a gyerekekről való gondoskodás fontosságáról szól és arról, hogy mindannyian olyan világban fogunk majd élni, amilyen gyerekeket ma nevelünk:

„Minden felnőtt volt egyszer gyerek,
 S felnő majd az új gyerek sereg,
Többet, jobban törődjetek velünk,
Mert eljön majd a nap, amikor mi is felnövünk.”

A szerző, aki ingyen felajánlotta a dalszöveg felhasználásához fűződő szerzői jogokat, eredetileg Halász Juditnak írta ezt a szöveget, aki máig rendszeresen énekli a dalt gyerekeknek szóló koncertjei legvégén. 

– Miről szól pontosan az új kampány?

 – Az UNICEF Magyarország az idézet felhasználásával létrehozott egy új termékcsaládot, amelyet a szervezet webshopjában vásárolhatnak meg a támogatóink. A kihívásban részt vevő zenészek pedig vállalták, hogy saját feldolgozásukban előadják, videóra rögzítik, és a közösségi média oldalaikon is megosztják a dalt.

 – Jól érzékelem, hogy a világszervezet is haladnak a korral, hisz egykor a támogatáshoz szinte csak képeslapot lehetett vásárolni?

 -Korábban az UNICEF jótékonysági termékei közül a képeslapok voltak a legnépszerűbbek. Ahogy a globális fogyasztói szokások változtak, ez a támogatási forma háttérbe szorult a közvetlen adományozáshoz képest. Büszkék vagyunk rá, hogy itthon is egyre több rendszeres támogatónk van, akik egy kisebb havi támogatás átutalásával segítik a szervezet gyerekekért végzett munkáját, de azt tapasztaljuk, hogy a magyar közönség változatlanul keresi a termékeket is. Ezért indítottuk el a webshopunkat, és hozunk létre saját termékeket, értékes helyi együttműködéseket. De egy webshop csak annyit ér, ahány ember tud róla, hogy létezik.

– Bródy szövegre hogyan esett a választás?

– A webshop indításakor kitaláltuk, hogy a pólóinkon szeretnénk olyan költői idézeteket megjelentetni, amelyek tükrözik az UNICEF értékeit, munkáját.  Böngészés közben találtam ezt a pár kifejező sort, amit persze Halász Judit előadásában én is rengeteget hallottam már.  Gondolkoztunk, hogy pólókra nyomtatáson kívül hogyan tudnánk még használni az idézetet, és mivelélő szerzőről volt szó, ez lehetőséget adott személyes együttműködésre is. Felvettük Bródy Jánossal a kapcsolatot és elkezdtünk egyeztetni a jogokról és a koncepcióról. Nagyon gyorsan igent mondott. Hálásan köszönjük nagylelkű felajánlását és közreműködését, ahogy a többi művészét is.
 
-Bródy János dalszövege kifejezi azt, amit az UNICEF is küldetésének gondol?

-Igen. Arról szól, hogy miért fontos sokat foglalkoznunk a gyerekeinkkel. Hogy tennünk kell azért, hogy a jövő generációi egy élhető, biztonságos világban nőhessenek fel, kibontakoztathassák a bennük rejlő képességeket és maguk is szerethető világot teremtsenek majd. Ezzel a szerző a gyermekvédelmi munka társadalmi értékét is telibe találta.  Előbb-utóbb ugyanis mindannyian olyan világban fogunk élni, amilyen gyerekeket ma nevelünk.
Bródy Jánosnak és a zenés kihívásban részt vevő művészeknek köszönhetően azonban nem csak kifejező, értéket hordozó ajándéktárgyakat tudtunk létrehozni, de a webshoppal, mint támogatási lehetőséggel kapcsolatos üzenetünket is eljuttathatjuk a nyilvánossághoz. Számottevő hirdetési büdzsé hiányában ennek óriási jelentősége van egy adományokból működő civilszervezet számára.

– Hány éves korig tekinti gyereknek az UNICEF a közönségét?  

 – Hivatalosan nálunk is 18 éves korig számít gyereknek valaki, de a szervezet nem csak gyerekekkel foglalkozik, hanem a fiatalokkal is. Több olyan programunk van, amibe 24 éves korig lehet bekerülni. Ilyen például  a Youth Challenge című globális kezdeményezés, ami egyfajta „innovációs kihívás”, hátrányos helyzetű fiatalok számára. A magyar UNICEF az elsők között csatlakozott, Rajtad Áll a Jövőd címen.
A program során lehetőséget adunk a résztvevőknek arra, hogy azonosítsák az őket érintő legfontosabb társadalmi problémákat és helyi megoldásokat keressenek rájuk a saját ötleteiket, kreativitásukat használva. Ehhez adunk tudást, mentorálást és egy speciális műhelymunka folyamatot, amelynek során kiválasztódnak a legjobb csapatok. Ők  pénzt is kapnak arra, hogy megvalósítsák az elképzeléseiket és a nemzetközi mezőnyben is megmérettethetik az elképzeléseiket De a cél az, hogy ez ne csak annak a néhány fiatalnak az életét változtassa meg a program, akik beneveznek, hanem értéket teremtsen az ő közösségeik számára is. Igazán jó ötletek és megoldások esetén akár az egész generációjuknak is. 

 – Tud rá példát mondani?

– Jó példa erre az elmúlt időszakból az a csapat, amely egy kis zsákfaluból jött, és azt a problémát azonosította, hogy a falu meghatározott része nem fér hozzáelegendő vízhez. Emiatt nem tudnak rendszeresen tisztálkodni és kimosni a ruháikat, ez pedig problémát jelent a beilleszkedésénél is. A fiatalok végül egy közösségi mosodát hoztak létre, amivel számos helyi embernek adtak lehetőséget.  De az utóbbi években egyre többen gondolkodnak mobil applikációban és technológiai megoldásokban. Egy állami gondoskodásban, fogyatékkal élő csapat például már a kapujában van annak, hogy a nyilvánosság számára is elérhető legyen a térkép applikáció, amellyel a mozgássérült diákok városi közlekedését kívánják megkönnyíteni. Egy gimnazistákból álló csapat pedig a különböző tanulási nehézségekkel, például  diszkalkuliával, diszgráfiával, diszlexiával küzdőket segítené egy mobil applikációval. Ők is nagyon közel állnak már ahhoz, hogy a termékük felkerüljön az online platformokra. Mindkét csapat sok szakmai segítséget és mentorálást kapott.
– Ez nem klasszikus gyerekvédelmi program …
– Az UNICEF régen felismerte, hogy nem elég egy gyereket életben tartani és örülni, ha nem hal éhen vagy nem viszi el a malária. Az is fontos, hogy mi lesz vele később, hogyan tudja kibontakoztatni a benne rejlő képességeket,  hozzáfér-e képzéshez, oktatáshoz, lesz-e olyan munkája, amiből meg tud élni. A Rajtad áll a jövőd nevű program a foglalkoztathatóságot is próbálja segíteni, hogy ezek a fiatalok, amikor majd felnőtté válnak, ne csak éljenek, hanem jól éljenek, ki tudják aknázni a lehetőségeiket.
Bár a saját világszervezetünk nem biztosít anyagi forrásokat a hazai munkánkhoz, máshova tudunk pályázni, így például ennek a globális UNICEF programnak a magyar verziója a közelmúltban elnyerte egy nagy nemzetközi alapítvány támogatását és így most 5 évre biztosított a működése. Ettől az évtől kifejezetten szakiskolásokat célzunk meg vele. 
De sok olyan helyi program van még, amit a magyar UNICEF csapat működtet. Még olyan is van, amit mi dolgoztunk ki Magyarországon, és innen viszik tovább a tudást más országokba. Ilyen például a lelki egészséggel foglalkozó programunk, amit a covid helyzet kapcsán indítottunk, amikor felismertük, hogy  a gyerekeket érintő legnagyobb kihívás mentális. Az látszott, hogy az ő életüket maga a fertőzés ritkán veszélyezti, ám döbbenetesen sok gyerek és fiatal került nagyon rossz pszichés állapotba.
De foglalkozunk gyermekbántalmazással is és az erőszak minden olyan formájával,  ami a gyerekeket veszélyezteti. Működtetünk programot állami gondozott gyerekek számára, ennek a keretében mentorálás párosul élménypedagógiával. És azoknak a számára is vannak programjaink, akik szociálisan nem rászorulók ugyan, de olyan kihívások vannak az életükben, mint például az iskolai vagy online zaklatás. Ez a jelenségcsoport olyan pusztító, hogy egészen az öngyilkosságig juttathat gyermekeket. Amikor elkezdtünk foglalkozni a témával, még azt nyilatkoztam, hogy nálunk ilyen igazolt eset nem fordult elő, a halálos kimenet egyelőre leginkább Amerikában jellemző.  Sajnos azóta Magyarországon is volt olyan tinédzser öngyilkosság, ahol pontosan lehetett tudni, kortárs erőszak állt a háttérben. 

– Megelőzéssel is foglalkoznak?

 – Természetesen, többfélével is. Van például olyan edukációs programunk, amit iskolákba viszünk el, hogy a gyerekek tisztában legyenek a jogaikkal. De foglalkozunk szex edukációval is, csak kifejezetten a szülők és tanárok felkészítésén keresztül.  Leginkább nekik lenne dolguk ebben a témában, mégis nagyon gyakran kerülik, hogy beszéljenek erről a gyerekkel. Így aztán ők sokszor az internet legsötétebb bugyraiból tájékozódnak és kifejezetten ártalmas, torz képet kapnak a szexualitásról. Ez ma már Magyarországon is sok problémát okoz, részben ide vezethető vissza például az is, hogy a tinédzser korosztályban is megjelent a párkapcsolati erőszak. Úgynevezett felvilágosítő videókat természetesen nem készítünk és nem bocsátkozunk biológiai ismeretterjesztésbe sem, de több szakmai szervezettel együttműködésben létrehoztunk egy olyan online felületet, ami fontos tudást és szempontokat ad a gyerekekkel foglalkozó felnőtteknek arról, hogyan és mikor érdemes közelíteni ezt a témát és a fiatalok számára is felold néhány súlyos félreértést.  

– Állami támogatást is kap ezekhez a programokhoz a hazai UNICEF?

 – Igen, számos olyan programunk van, ami állami támogatást is élvez, különböző minisztériumokon keresztül. Az állami gondozottakat segítő  programunkat az EMMI szociális államtitkársága is támogatja, a Rajtad áll a jövő című programunk kapott korábban anyagi segítséget a pénzügyminisztériumtól is és az EMMI-től is, a lelki egészséggel foglalkozó programunk pedig a miniszterelnökséghez tartozó ifjúsági államtitkárságtól kapott nemrég támogatást.  Ezek jellemzően kisebb összegek, önmagukban nem oldják meg a finanszírozást, de nagyon fontosak a számunkra a programok megvalósításához és ahhoz is, hogy a vállalati partnereknek legyen bizalma hozzánk. 
 
– A személyes megszólítás az utcán a mai napig kedvelt kommunikációs mód?

 – Ma már szinte minden digitálisan működik körülöttünk, de annak még mindig hatalmas varázsa van, amikor ember emberrel beszélget, szemtől szemben. Az a munkakör, amit nálunk kommunikációs képviselőnek hívnak, sok országban egy „öröm meló” diákok számára, amit iskola mellett, vagy pályakezdőként végeznek. Élvezetes dolog egy motivált csapatban dolgozni, kimenni az utcára és egész nap arról beszélgetni a járókelőkkel, hogy mire van szüksége a kiszolgáltatott gyerekeknek, hogyan segít az UNICEF, kinek van indíttatása csatlakozni ehhez a misszióhoz. g. Nálunk ez nem mindig könnyű feladat, de kulcsfontosságú. A legnagyobb stabilitást a rendszeres, alacsony összegű adományok jelentik, amikor mondjuk csak 2000 forintot ad valaki, de azt havi rendszerességgel átutalja. A járókelők között dolgozó fiatal kollégák  készpénzt nem fogadhatnak el, abban inspirálnak és segítenek, hogy minél több ember indítson rendszeres támogatást.  

– Nyugat-Európában sokkal többen támogatnak jótékonysági szervezeteket?

 – Igen, ott ha valaki elkezd dolgozni, élete első fizetéséből jellemzően már be is állít egy havi átutalást valamelyik nagy, világjobbító szervezetnek. Nem biztos, hogy minket választ, hiszen külföldön sok hasonló szervezet működik, és változó, kinek mi a szívügye, Magyarországon viszont még egy annyira idegen a műfaj, hogy sokszor el kell magyarázni az utcán. Itthon nem is olyan kitörő lelkesedéssel reagálnak az emberek, mint Nyugat-Európában a köztereken. 

– Könnyen találnak erre a munkára fiatalokat?

– Most a kihívások korát  éljük, mert a munkaerő piac drasztikusan megváltozott. Először a covid alatt volt nehezen kivitelezhető ez a tevékenység, most pedig azért, mert minden munkáltató munkaerőt keres, és a fiatalok  válogathatnak az egyre rugalmasabb és egyre jobban fizetett pozíciók között. Nehezen találjuk meg azokat, akik minden nap kimennek az utcára. 

– Lehet követni, hogy hova jutnak el a befizetett kisebb összegek?
 -A nagy befizetőknél van erre lehetőség. Ha vészhelyzeti felhívásunk van, mint most Ukrajnával kapcsolatban, akkor is lehet tudni, hogy az arra érkező adományokat hova juttatjuk el. Aki viszont rendszeres támogatóként segíti a Szervezetet vagy a webshopban vásárol, a szervezet tevékenységének egészét támogatja. Ebben benne van a világ legkiszolgáltatottabb gyermekeinek a túlélése, és a magyar iroda, illetve a helyi programok működése is. A szervezet számára a legnagyobb értéket a címkézetlen pénz jelenti. Nem lehet a világ minden történetét mindenkinek elmesélni, és időnként a politika is bonyolítja a dolgokat.  Ugyanakkor szükség van arra, hogy a globális nyilvánosság által kevésbé ismert problémákra is tudjon pénz csoportosítani a szervezet.

– Lehet még csatlakozni az új kampányhoz?
– Azoknak a zenészeknek, zenekaroknak, akik szívesen csatlakoznának az UNICEF Magyarország kihívásához, csupán annyit kell tenniük, hogy feldolgozzák a fent bemutatott szövegrészletet, videóra rögzítik az elkészült produkciót, és a #MindenFelnottVoltEgyszerGyerek #UNICEFKihivas #UNICEFMagyarorszag hashtagekkel megosztják azt saját közösségi média oldalaikon. Az elkészült videókat a szervezet a kristof.paulusz@unicef.hu e-mail címre várja; a beérkezett feldolgozásokat a saját közösségi médiaoldalaikon is közzéteszik.

-A kampány dalait hol hallhatók? 

– Elsődleges terjesztési felület a közösségi média, és természetesen az UNICEF saját magyarországi csatornái, a FB, Instagram, Tictok, illetve Linkedin profiljaink és a youtube csatornánk.  Tudjuk, hogy a számokban rejlik az erő, de szerencsére sokan követik a tevékenységünket.

 

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés