Digitális útlevelet kap minden elektromos autó akkumulátora az Európai Unióban – 2027-től kötelező lesz feltüntetni, honnan jött, miből készült, és hogyan bántak vele. Az új szabályozás célja, hogy a vásárlók, a szervizek és a hatóságok is egyetlen QR-kód beolvasásával átlássák az akku teljes élettörténetét – a gyártástól a hulladékká válásig.
Az uniós 2023/1542 rendelet alapján minden 2 kilowattóránál nagyobb kapacitású akkumulátor ilyen digitális „útlevelet” kap. Ez nemcsak a villanyautókat érinti, hanem az elektromos kerékpárokat, rollereket és egyéb, nagyobb teljesítményű eszközöket is. Az adatbázisban szerepel majd az akkumulátor eredete, összetétele, újrahasznosított anyagok aránya, karbantartási előzményei és környezeti lábnyoma is.
A változás a használt autók piacán hozhat valódi áttörést: többé nem maradhat rejtve, ha egy jármű akkumulátora túlhasznált vagy javított. A vevő egyetlen mozdulattal megtudhatja, milyen állapotban van a legdrágább alkatrész, így csökken a visszaélések esélye.
A környezetvédelmi szempontok is előtérbe kerülnek: 2027-től a kiselejtezett akkumulátorokból a kobalt és a nikkel legalább 90 százalékát, a lítium minimum 50 százalékát kötelező lesz újrahasznosítani. Ezek az értékek nem ajánlások, hanem szigorú alsó határok, amelyeket az unió a következő években tovább emelhet.
A digitális akkumulátor-útlevél így nemcsak az átláthatóságot, hanem a biztonságos és fenntartható elektromobilitás jövőjét is megteremtheti – igaz, ezzel Brüsszel ismét belenyúl az autóipar egyik legérzékenyebb pontjába.