Ahogy arról már beszámoltunk, az Európai Unió történetének egyik legnagyobb közlekedésbiztonsági reformja közeleg. Ez nemcsak az idősebb vezetőkre, hanem a jogosítványukat most megszerző fiatalokra nézve is hatalmas változást jelent. Az Európai Parlament ugyanis elfogadta a vezetői engedélyekről szóló irányelv új verzióját, amely alapjaiban írja át a jogosítvány megszerzésének és megújításának szabályait. Az intézkedések célja, hogy csökkentsék a közúti halálos balesetek számát, amelyek évente mintegy 20 ezer áldozatot követelnek az EU-ban.

A jövőben az autósiskolai vizsgákon olyan témák is szerepelnek majd, amelyek eddig hiányoztak a tananyagból: ilyen például a műszaki asszisztens rendszerek helyes használata, a holttérből eredő kockázatok, a telefonhasználat veszélyei vagy a jármű ajtajának biztonságos kinyitása. Kiemelt figyelmet kap a gyalogosok, kerékpárosok és gyerekek védelme is, vagyis a közlekedés legsebezhetőbb résztvevői.
A változások között szerepelnek szigorúbb vizsgakövetelmények, kötelező orvosi alkalmassági vizsgálatok, valamint digitális jogosítvány bevezetése is, amely mobiltelefonon is bemutatható lesz. Az új rendszer emellett bevezeti a két évig tartó próbaidőt a friss jogosítványosok számára – ez idő alatt a legkisebb szabálysértés is súlyos következményekkel járhat, például azonnali vezetési tilalommal.
A legnagyobb áttörést azonban a szankciórendszer egységesítése hozza: a jövőben a vezetéstől eltiltás az egész EU területén érvényes lesz. Ez azt jelenti, hogy aki például Németországban vagy Olaszországban veszti el a jogosítványát gyorshajtás vagy ittas vezetés miatt, az Magyarországon sem ülhet többé volán mögé a tiltás ideje alatt. A tagállamoknak három évük lesz az új szabályok átültetésére a nemzeti jogrendbe, és további egy évük a gyakorlati bevezetésre – vagyis a sofőrök 2030 körül érezhetik meg igazán a változások súlyát.











