ACNEWS

Brutális áremelés jön: luxus lesz az újságolvasás

Illusztráció / Fotó: Shutterstock
Illusztráció / Fotó: Shutterstock
A reklámpapírok díja egy nap alatt 114%-kal nőtt. A nyomdaipar tiltakozik, a döntés inflációt, versenyhátrányt és munkahelyvesztést okozhat.
Hirdetés
Ad image

A Magyar Közlöny 2025/106. számában szeptember 22-én kihirdetett minisztériumi rendelet értelmében a reklámhordozó papírok EPR-díja egyetlen nap alatt 114%-kal, kilogrammonként 94 Ft-ról 204 Ft-ra nőtt. Az intézkedés október 1-jétől lépett hatályba.

A nyomdaipari cégek jelentős részét tömörítő Nyomda- és Papíripari Szövetség tiltakozott a döntés ellen, kérve a rendelet haladéktalan felülvizsgálatát és ágazati egyeztetés megtartását. Közleményük szerint a lépés teljesen felkészületlenül érte az iparágat, rontja az üzleti bizalmat, és indokolatlan, mivel a papír újrahasznosíthatósága magas – itthon meghaladja a 80%-ot.

Orgován Katalin, a Szövetség elnöke rámutatott: a drasztikus díjemelés 50-80%-kal növeli a nyomdai termékek árát, ami közvetlen inflációs hatással járhat, a költség végső soron a lakosságot terheli, és veszélyezteti a nagy nyomdai vállalkozásokat, amelyek éves, rögzített áras szerződések alapján dolgoznak – írja a Portfolio.

A Szövetség szerint az intézkedés a szomszédos országok vállalkozásait, a szürke importot és a feketegazdaságot erősíti, versenyhátrányba hozva a hazai cégeket, miközben munkahelyeket is veszélyeztet. Fiskális szempontból is kockázatos: a nyomdai megrendelések várható 40–50%-os visszaesése miatt a MOHU bevételei sem biztos, hogy nőni fognak. Ha a nagy hirdetők a digitális csatornák felé fordulnak, a pénz jellemzően külföldi, nemzetközi hálózatoknál csapódik le, nem a hazai nyomdáknál.

A szövetség hangsúlyozza, hogy a lépés nem felel meg a Kiterjesztett Gyártói Felelősség (EPR) rendszer alapelveinek, különösen az „indokolt költség” elvének, és az EU-ban sehol nem alkalmaznak hasonló büntető jellegű díjemelést a reklámhordozó papírokra.

Az EPR-díj drasztikus emelése a reklámhordozó papírokra közvetlen hatással van minden nyomtatott médiatermékre és szórólapra, mivel ezek mind papír alapúak, és a költségük jelentős részét a papír EPR-díja adja. Pontosan:

Szórólapok:

  • A nagy mennyiségben készülő szórólapok esetében a kilogrammonkénti 114%-os díjemelés komoly többletköltséget jelent a nyomdáknak.
  • A nyomdák valószínűleg áthárítják a költséget a megrendelőkre, tehát a szórólapok ára is jelentősen nőhet.
  • Kisebb cégek vagy nonprofit szervezetek esetén a költségnövekedés akár a szórólapok gyártásának leállításához is vezethet.

Nyomtatott médiatermékek (újságok, magazinok, prospektusok):

  • Az EPR-díj a papír alapú kiadványok előállítási költségét növeli, ami hosszabb távon az árak emelkedését vagy a kiadott mennyiség csökkenését okozhatja.
  • Éves, rögzített előfizetési díjaknál a kiadók nem tudják azonnal érvényesíteni a pluszköltséget, így rövid távon veszteséget szenvedhetnek.
  • Reklámoldalak esetén a hirdetők fizetési hajlandósága csökkenhet, ha a kiadók a díjemelést áthárítják, ami bevételkiesést okozhat.
Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!