Nagy bajban vannak a világpiac nagy kávéimportőrei, mert a kávé olyan mértékben megdrágult, hogy túlságosan kockázatos belőle nagyobb mennyiséget vásárolni – írja a reuters.com. A kávé globális kereskedelme ezért most összeomlóban van, a szereplők kivárnak, a vásárlók pedig brutális árakkal szembesülnek. A legnagyobb problémát az okozza, hogy a kiskereskedelmi láncok a rettenetes áremelkedések láttán egyre csökkentik megrendeléseiket. Eközben a boltok polcain a kávé egyre többe kerül.
Tény, hogy a kávé világpiaci ára az egekbe szökött. Az arabica típusú kávé ára például a novemberi árhoz képest 70 százalékkal drágult a mértékadónak számító ICE tőzsdén. Ha egy termék ilyen radikális mértékben megdrágul, erősen megfontolja minden piaci szereplő, hogy mennyit vásárol belőle.
Az egyik nagy, ecuadori kávéexportőr főigazgatója elmondta, az éves termést általában már márciusig sikeresen el szokták adni. Most azonban készleteiknek csupán csak 30 százaléka talált gazdára. Fő ügyfelei az árak robbanásszerű emelkedése miatt nem kockáztatnak, inkább nem vásárolnak a méregdrága kávéból. A drágulás okai sokrétűek, ám közrejátszik bennük az is, hogy a világ legnagyobb kávétermelő országában, Brazíliában kifejezetten gyenge volt a tavalyi termés.
Az egyik, kávéügyekben illetékes üzletkötő elmondta, hogy az eladhatatlan készletek okozta kockázatot úgy csökkentik a viszoneladói láncok képviselői, hogy csupán annyit vásárolnak, ami biztosan és rövid időn belül elfogy. Hiszen egyikük sem szeretné, ha hosszan állna tőkéje a drága és a vásárlók által kevésbé vásárolt termékekben.
Pislákol azonban némi reménysugár az alagút végén. Ha a globális kereslet radikálisan visszaesik, kijózanodhatnak az eladatlan készleteken ülő termelők. Talán lemondva profitjuk egy részéről olcsóbban adnák a kávét. Reménykeltő továbbá az is, hogy Brazíliában az idei termés kissé jobbnak igérkezik, mint a tavalyi. Azonban a kávépiac résztvevői közül sokan nem képesek átvészelni az előttük álló egy évet. A világ legnagyobb kávéfogyasztójának számító Egyesült Államokban például már most is nagyon sok viszonteladó fontolgatja, hogy felszámolja üzletét. Eközben a kiskereskedelmi láncok csökkenő készletei nyomán tovább pörögnek felfelé az árak, egyre gyakrabban alakul ki áruhiány is. A vásárlók hiába keresik a kávét, csak üres polcokat találnak.