A megfázásos időszakban sorra jelennek meg az „Immunerőstő”-italok, „Immun-Fit”-teák és „Vitaminos”-cukorkák, melyek azt ígérik, hogy erősítik a szervezet védekezőképességét. A Foodwatch fogyasztóvédelmi szervezet friss vizsgálata azonban rávilágított: ezek az úgynevezett „immuntermékek” valójában nem nyújtanak bizonyított egészségügyi előnyt, sőt, gyakran kifejezetten károsak.
A kutatás szerint mintegy 50 olyan élelmiszer kapható a boltokban, amely a csomagolás és reklám alapján az immunrendszer erősítését sugallja, ám valójában cukorban bővelkedik. Több ital például annyi cukrot tartalmaz, hogy már egyetlen pohár elfogyasztásával túlléphető a WHO által javasolt napi 25 grammos határérték. Ezek a termékek nemhogy nem erősítik a szervezetet, hanem hozzájárulhatnak az elhízáshoz, a cukorbetegséghez és a fogszuvasodáshoz – írja a Heute.
„Az emberek jóhiszeműen nyúlnak ezekhez a termékekhez, abban bízva, hogy jót tesznek az egészségüknek. De a legtöbb esetben csak ügyes marketingről és rengeteg cukorról van szó” – figyelmeztetett Indra Kley-Schöneich, a Foodwatch Austria szóvivője.
Az EU-s szabályozás szerint a gyártók csak tudományosan igazolt, az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) által engedélyezett egészségügyi állításokkal hirdethetnek termékeket. A cégek azonban gyakran megkerülik ezt: a színes-szagos csomagolással azt a benyomást keltik, mintha valódi hatásuk lenne.
Több bíróság már kimondta, hogy az ilyen típusú reklámok jogellenesek. 2025 júliusában a karlsruhei bíróság például a Foodwatch Németország keresetének adott helyt, kimondva, hogy a dm „Immun Smoothie für Kinder” elnevezésű terméke megsérti az EU egészségügyi állításokra vonatkozó rendeletét. Hasonló ítélet született az Eckes-Granini „Hohes C Immun Water” italával kapcsolatban is.
A szervezet arra figyelmeztet: a vásárlók legyenek óvatosak, ne dőljenek be a „csodaitaloknak”, mert a valódi immunerősítést nem a cukros italok, hanem az egészséges táplálkozás és a megfelelő pihenés biztosítja.