A zenét régóta használják mnemotechnikai eszközként, azaz a szavak és információk emlékezetének segítésére. Az írott nyelv megjelenése előtt a zenét történetek és információk szóbeli továbbítására használták. Sok ilyen példát látunk még ma is, amikor a gyerekeknek megtanítjuk például az ábécét, és egyből az a bizonyos kis dallam csendül fel a fejünkben.
Több oka is van annak, hogy a zene és a szavak miért kapcsolódnak össze az emlékezetben. Először is, a zene jellegzetességei gyakran kiszámítható „állványzatként” szolgálnak ahhoz, hogy segítsenek emlékezni a kapcsolódó dalszövegekre.
Például a zene ritmusa és üteme támpontokat ad arra vonatkozóan, hogy milyen hosszú lesz a következő szó egy szekvenciában. Ez segít korlátozni a felidézendő lehetséges szóválasztékot, például azáltal, hogy jelzi, hogy egy három szótagú szó illik a dal egy bizonyos ritmusához.
Egy dallam segíthet abban is, hogy egy szöveget értelmes részekre tagoljunk. Ez lehetővé teszi, hogy lényegében hosszabb információrészletekre emlékezzünk, mintha minden egyes szót külön-külön kellene megjegyeznünk. A dalok gyakran használnak olyan irodalmi eszközöket is, mint a rím és az alliteráció, amelyek tovább könnyítik a memorizálást.
Ha már sokszor énekeltünk vagy hallottunk egy dalt, akkor ez a dal az implicit (nem tudatos) memóriánkon keresztül elérhetővé válhat. Egy nagyon jól ismert dal szövegének eléneklése a procedurális emlékezet egy formája. Vagyis ez egy erősen automatizált folyamat, mint a biciklizés: ez olyasmi, amit anélkül vagyunk képesek megtenni, hogy sokat gondolkodnánk rajta.
A zene többek között azért van ilyen mélyen beágyazódva az emlékezetbe, mert életünk során sokszor halljuk ugyanazokat a dalokat (sokkal többször, mint mondjuk egy kedvenc könyv elolvasása vagy egy kedvenc film megnézése). A zene alapvetően érzelmi jellegű is. A kutatások kimutatták, hogy az egyik fő ok, amiért az emberek a zenével foglalkoznak, az az általa közvetített és kiváltott érzelmek sokfélesége.
Számos kutatás megállapította, hogy az érzelmi ingerekre jobban emlékeznek, mint a nem érzelmi ingerekre. Az a feladat, hogy megpróbáljuk megjegyezni az ABC-t vagy a szivárvány színeit, eleve motiválóbb, ha egy fülbemászó dallamra történik. És jobban emlékszünk arra az emlékre, amihez érzelmi kapcsolat fűz bennünket.
Tehát, ha legközelebb új helyre teszed a kocsikulcsodat, próbálj ki egy fülbemászó dalt, ami másnap emlékeztet rá.