A 2022-es teljes körű orosz invázió korai napjai óta Ukrajna lakossága egyetlen televíziós hírforráshoz férhet hozzá – egy egész napos adáshoz, tele felvételekkel orosz állásokat robbantó ukrán tankokról, a frontvonal közelében tevékenykedő orvosokról és arról, ahogy a politikai vezetők támogatást gyűjtenek külföldön.
A Telemarathon United News című műsor Ukrajna információs háborújának egyik fő eszköze, amely az orosz dezinformáció elleni küzdelemben és a morál fenntartásában játszik szerepet.
„Ez egy fegyver” – mondta tavaly januárban Volodimir Zelenszkij ukrán elnök a programról, amelyet az ország legnagyobb televíziós csatornái közösen készítenek és sugároznak a hét minden napján, 24 órában.
De közel két év háború után az ukránok belefáradtak a Telemarathonba. Amit egykor az ország összetartásának kulcsfontosságú eszközének tekintettek, ma már egyre inkább a kormány szócsövének nevezik – irja a nytimes.com
A nézők arra panaszkodtak, hogy a műsor gyakran túl rózsás képet fest a háborúról, elrejti a frontvonalon zajló aggasztó fejleményeket és a Nyugat erodáló támogatását – és végül: nem készíti fel a polgárokat a hosszú háborúra.
Az idő múlásával a Telemarathonba vetett nézettség és bizalom zuhant, amit a szakértők a kormánnyal szembeni szélesebb körű népi kiábrándulás jelének tekintenek, mivel a csatatéren elért győzelem megfoghatatlanná vált. Sok néző inkább a népszerű valóságshow-kra és szórakoztató műsorokra kapcsol át.
A szakértők úgy látják, hogy a nézőszám csökkenése a háború miatti szélesebb körű kiábrándultság jele.
„Mindenkinek elege van abből a képből, amelyen ez áll: Nyerünk, mindenki kedvel minket, és pénzt ad nekünk” – mondta Oksana Romaniuk, a kijevi székhelyű Tömeginformációs Intézet vezetője. „Ez állami propaganda.”
Az Oroszország megszállása után nem sokkal elindított Telemarathon hat hálózatot foglal magában, amelyek Ukrajna teljes háború előtti közönségének mintegy 60 százalékát képviselik. Minden hálózat több órás időszakot kap hírekkel és kommentárokkal, amelyeket aztán minden résztvevő sugároz a hírcsatornáján.
2022 végére a hírműsor nézettsége 14 százalékra zsugorodott. Mára ez 10 százalékra esett vissza.