Ha kötelezővé tennék a bukósisak viselését kerékpárosok számára a közelmúlt balesetei után, Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke szerint ez súlyos következményekkel járna.
Közösségi oldalán részletesen kifejtette, miért tartaná hibának a szabályozás bevezetését:
- Kevesebb bringás, több elveszett életév
Kürti szerint ahol bevezették a kötelező sisakviselést, ott látványosan visszaesett a kerékpározók száma. Pedig több kutatás is kimutatta, hogy a rendszeres kerékpározás akár 1–3 életévnyi egészségnyereséget hozhat – csökkenti többek között a szív- és érrendszeri betegségek, a stroke, a cukorbetegség és egyes ráktípusok kockázatát.
Magyarországon körülbelül 1,3 millió felnőtt számára elsődleges közlekedési eszköz a kerékpár. Ha a kötelező sisakviselés miatt csak 15%-uk tenné le a bringát, az több százezer életév elvesztését jelentené – állítja a klubelnök. Ezzel szemben évente átlagosan 70 kerékpáros hal meg közúti balesetben, és közülük legfeljebb tíz életét menthetné meg a sisak.
- Több baleset, kisebb védettség
Egy másik problémát is kiemel Kürti: a sisakviselők kisebb oldaltávolságot kapnak az autósoktól. Ezt a Kerékpárosklub saját mérései is alátámasztották. Emellett a kutatások szerint a sisakviselés fokozza a kockázatvállalást, így növeli az olyan balesetek számát, amelyek ellen a sisak már nem véd.
- Kisebb hátrányok, nagyobb árak
További negatív hatásként említi, hogy a kötelező sisakviselés ellehetetlenítené a közbringarendszerek használatát, különösen a spontán felhasználás esetén. Hőhullámokban a sisak csökkenti a koncentrációt, emellett enyhén növeli a nyakcsigolyák sérülésének kockázatát is. A reflexek is tompulhatnak, a sisak szavatossága ráadásul három év után lejár, így anyagilag is terhet jelent.
- Nem sisakellenes, csak a kötelezést ellenzi
Kürti hangsúlyozza: nem ellenzi a sisakot – ő maga is hordja hegyi túrákon, a munkahelyén kötelező is, és gyermekeire is ráadja. De szerinte mindenkinek magának kell eldöntenie, visel-e sisakot.
Utóbb lapunknak írt levelében a szakértő kiegészitve ezt írta: „tavaly sikerült is elhárítani a felmenő rendszerben kötelezővé tételt, így ez a veszély nem fenyeget.”
A korai éveiben ő maga is részt vett sisakpropagandában – például szétrepedt dinnyéket és törött tojásokat ábrázoló plakátok ragasztásával. A szemléletváltásban nagy szerepe volt az európai kerékpáros szervezetek állásfoglalásainak és több nemzetközi tanulmánynak.
A Kerékpárosklub szerint a kötelező sisakhasználat nem jelent valós megoldást a kerékpáros balesetek problémájára. Helyette a kerékpározás népszerűsítését, a közlekedési kultúra fejlesztését és a kerékpáros infrastruktúra javítását tartják célravezetőnek.