ACNEWS

Ennyit kaszálnak az autógyárak egyetlen eladott járművön

Autógyár / Fotó: Shutterstock
Autógyár / Fotó: Shutterstock
Milliókat fizetünk ki 1-1 autóért, a gyártók mégse boldogok a bevételeiket látva. Pedig így is jócskán megszedik magukat.
Hirdetés
Ad image

Az autógyártók nyeresége az évekig tartó rekordok után visszaesett a normális szintre. Az iparág tíz legfontosabb nemzetközi szereplőjének átlagos un. EBIT-árrése 7,1 százalék volt az első negyedévben a Krone beszámolója szerint. Ez pedig az elmúlt három évben a legalacsonyabb érték, amit mértek. Ennek oka, hogy a közelmúltbeli nagy kereslet és az ezzel párhuzamos kínálat szűk keresztmetszete közepette főként a magas árrésű modelleket gyártották. Azonban most, a magas kamatlábak és a geopolitikai bizonytalanság miatt véget ért a jó világ.

BMW és Mercedes az élen

A német prémiumgyártók közül a BMW és a Mercedes maradt a legnyereségesebb az első negyedévben, 11 százalék körüli üzemi hozammal. A Toyota, a legnagyobb volumenű gyártó 10 százalékkal követi őket. A General Motors szintén 8,7 százalékra tudta növelni árrését. A Volkswagen-csoport 6,1 százalékos teljes megtérüléssel a középmezőnyben végzett, éppen megelőzve a Hyundai-t (5,8 százalék) és a Hondát (5,6 százalék). Az elektromos autókat gyártó Tesla (5,5 százalék) és BYD (4,6 százalék) szenvedett leginkább a gyengülő piactól és a kialakult árháborútól.

Ha csak az alaptevékenységet nézzük, az egy járműre jutó átlagos nyereség 2 253 euróra (870 ezer forint) esett vissza, ami 19 százalékos visszaesés a 2023-as teljes évhez képest. A német prémiumgyártók itt is jobban teljesítettek, mint a piac egésze. A Mercedes és a BMW egyenként jó 4000 eurót (1,5 millió forint) keresett minden eladott autóval. Az év egészében azonban még 5000 (1,9 millió forint), illetve 7000 euró (2,7 millió forint) között mozgott ez az érték.

Dilemmába került az iparág

Stefan Bratzel, a CAM igazgatója szerint az iparág dilemmában van. Egyrészt egyre több, alacsonyabb károsanyag-kibocsátású és elektromos járműveket kell kínálniuk, másrészt viszont nem keresnek ezekkel pénzt. Bratzel szerint a megoldás az lenne, hogy az e-autók értékláncában tovább csökkentenék a költségeket a gyártók, ugyanakkor az innovációra is összpontosítva, hogy az új kínai versenytársakkal szemben a magasabb listaárakat meg tudják indokolni a vásárlók felé. „Különösen a német autógyártóknak legalább annyira innovatívabbnak és jobbnak kellene lenniük, mint amennyivel drágábbak.” – vélekedett a szakértő.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés