ACNEWS

Európa lázad a Facebook ellen

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay
„Fizetsz, vagy beleegyezel abba, hogy miénk a magánéleted” – így áll most a Facebook a felhasználóihoz.
Hirdetés
Ad image

Az Európai Unióban adatvédelmi panaszt nyújtottak be a Facebookot is működtető Meta ellen, amiért a vállalat legutóbb ellentmondásos módon megváltoztatta a hirdetésekhez szükséges adatok feldolgozásának jogalapját. A fogyasztói csoportok panaszokat nyújtanak be a nyomkövető óriáscég tevékenységével kapcsolatban.

Egy közel 20 fogyasztóvédelmi szervezetből álló koalíció egyöntetűen úgy véli, hogy a Meta „tisztességtelen” és „illegális” módon arra kényszeríti a felhasználókat, hogy beleegyezzenek a nyomon követésbe és a profilalkotásba, hogy továbbra is profitálhasson a mikrocélzott reklámozásból, és ezzel „több ponton” megsérti az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat.

Ettől a hónaptól kezdve a Meta közösségi hálózatainak, a Facebooknak és az Instagramnak az EU-ban élő felhasználói „választhatnak”: vagy beleegyeznek abba, hogy a viselkedésalapú hirdetésekkel foglalkozó vállalkozás nyomon követi és profilozza őket annak érdekében, hogy továbbra is ingyenesen hozzáférhessenek termékeihez, vagy pedig havi előfizetést (legalább 9,99 eurót) kell fizetniük a Meta főáramú közösségi hálózatainak reklámmentes változatáért. A Meta frissített ajánlata az uniós felhasználóknak tehát az, hogy vagy átadod a magánéleted, vagy átadod a nehezen megkeresett pénzed.

„Ez a felhasználók számára tisztességtelen választás, amely több szempontból is sérti az uniós fogyasztóvédelmi jogot, és meg kell állítani” – írta az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) sajtóközleményében, amelyben bejelentette, hogy panaszt nyújt be a fogyasztóvédelmi hatóságok hálózatához (CPC).

A BEUC-hez 18 tagszervezete csatlakozott a panaszhoz. A különféle fogyasztóvédelmi csoportok

a következő uniós tagállamokban találhatók: Bulgária, Cseh Köztársaság, Dánia, Franciaország, Görögország, Olaszország, Lettország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Spanyolország, Svédország, Szlovákia, Szlovénia és Svédország – írja a techcrunch.com.

„Fizess vagy a miénk vagy”

A csoportok kifogásolják, hogy a Meta hogyan hajtotta végre a „fizet vagy beleegyezik modellt” – az általuk „tisztességtelennek, megtévesztőnek és agresszívnek” minősített gyakorlatok alkalmazásával -, valamint magát a modellt, amelyet „illegálisnak” neveznek.

Ursula Pachl, a BEUC főigazgató-helyettese úgy foglmazott: „A Meta tisztességtelen, megtévesztő és agresszív gyakorlattal sérti meg az uniós fogyasztóvédelmi jogot, többek között azzal, hogy részben blokkolja a fogyasztókat a szolgáltatások használatában, hogy gyors döntésre kényszerítse őket, és eközben félrevezető és hiányos tájékoztatást nyújt. Az uniós fogyasztóvédelmi hatóságoknak most azonnal akcióba kell lépniük, és rá kell kényszeríteniük a technológiai óriást, hogy hagyjon fel ezzel a gyakorlattal.”

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés