ACNEWS

Friss részletek szivárogtak ki az új KRESZ-ből

Illusztráció / Fotó: Shutterstock
Illusztráció / Fotó: Shutterstock
Számos újdonságot tartalmaz majd a közeljövőben megjelenő KRESZ. Ilyen, hogy változik a biztonságiöv-használat.
Hirdetés
Ad image

Az elmúlt hetekben sorra számolt be az AcNews a megújuló KRESZ-ről. A napokban derült ki többek között, hogy ezentúl nem mehet fel az autópályára az, aki nem tud folyamatosan 70-nel haladni. Most pedig az Infostart újabb változásokat szedett össze.

Változik a biztonságiöv használata

A tervek szerint a jelenleginél részletesebben lesz szabályozva a biztonságiöv-használat és az, hogy pontosan ki felelős a gyermekbiztonsági rendszerek használatáért. Az, miszerint az övhasználat felelőssége az adott ülésen utazót terheli nem változik. Változás viszont, hogy a 14 éven aluli gyermekek esetében az öv vagy a biztonsági gyermekülés használatáért a felügyeletre alkalmas kísérő, vagy a gépjárművezető felel. A 6 évnél fiatalabbak pedig csak arra alkalmas személy vigyázó szemei mellett utazhatnak. Mindezek mellett mostantól a 3 év alatti gyerekek és kísérőjük a távolsági buszokon csak ülve utazhatnak.

Kötelező lesz a fényszóró

A kivilágítási szabályok is változhatnak. Az új KRESZ bevezetésével ugyanis a láthatóság korlátozottsága esetén kötelezővé fog válni a távolsági fényszóró használata lakott területen kívül. Persze csak megkötésekkel, de ezt a tervezet jelen pillanatban még nem részletezte. A kivilágítás ezentúl a kerékpárosokra és rolleresekre is érvényes lehet. Kivételt képez ez alól, ha jó látási viszonyok között, a kerékpárúton közlekednek. Mindezek mellett bevezetésre kerülhet a védelmi sáv is. Ez a jobboldali sáv jobb szélétől számított egy méteres sávot jelentené, kivéve, ha ott különleges rendeltetésű sávok, busz, kerékpár, gyorsító vagy lassító, illetve parkolósáv van. Itt haladhatnának a gyalogosok, amennyiben az út használatára kényszerülnek. Erről itt írtunk részletesebben.

Nem lesz többé várakozás

A KRESZ-tervezet szerint bizonyos esetekben le kell majd mondaniuk a járművezetőknek az őket általános szabályok szerint megillető elsőbbségről is. Ez érvényesülne a megállóból elinduló autóbuszok, iskolabuszok, valamint a megszűnő sávban legelöl haladó járművek esetében. Azaz az előbbiek mind elsőbbséget élveznének. Ezzel gyakorlatilag a cipzárszabályként ismert közlekedési helyzet bekerülne a közlekedési szabályrendszerbe.

Különbség lesz ezentúl az előzés és az egymás mellett haladás között. Továbbá számos európai országhoz hasonlóan a KRESZ a jövőben nálunk is szabályozná a sérülékenyebb közlekedőkkel tartandó oldaltávolságot. Eszerint 50 km/h alatt egy, felette másfél méteres oldaltávolságot kell majd tartani. A villamosközlekedésre vonatkozó szabályok is átalakulnának. A jelenlegi, mindenek felett a síneken haladó járműnek van előnye szabály lazulna és lesznek kivételek. Végül, de nem utolsó sorban pedig búcsút inthetünk végre a várakozni tilos tábláknak is. A javaslatok szerint ugyanis magát a várakozás fogalmát is törölnék a KRESZ-ből.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés