ACNEWS

Galambos Lajos kontra Mc Hawer: Egy régi konfliktus miatt harcolnak egy dalért

Magyarországon alig van ember, aki ne ismerné a „Mikor a vodka a fejembe száll” című lakodalmas nótát, ami a legtöbb buli, bál és összejövetel alaptétele. A klasszikus azért cseng most a kedves olvasó fülében, mert két előadó is magáénak tudja a dalt. Az egyik Galambos Lajos, aki egyetlen forintot sem tett zsebre saját szerzeményű dala után, a másik Mc Hawer, akinek 12,5% jár a dal átdolgozásáért. A dolog pikantériája, hogy az Artisjusnál tényleg két szerző van feltűntetve, ám itt egy harmadik név került a képbe… Kinek van igaza? Ennek igyekeztünk utánajárni.

Hirdetés
Ad image

Magyarországon alig van ember, aki ne ismerné a „Mikor a vodka a fejembe száll” című lakodalmas nótát, ami a legtöbb buli, bál és összejövetel alaptétele. A klasszikus azért cseng most a kedves olvasó fülében, mert két előadó is magáénak tudja a dalt. Az egyik Galambos Lajos, aki egyetlen forintot sem tett zsebre saját szerzeményű dala után, a másik Mc Hawer, akinek 12,5% jár a dal átdolgozásáért. A dolog pikantériája, hogy az Artisjusnál tényleg két szerző van feltűntetve, ám itt egy harmadik név került a képbe… Kinek van igaza? Ennek igyekeztünk utánajárni.

A sértett trombitás lapunknak elmondta, hogy 1999-ben az ő szerzeményeként látott napvilágot a dal, és felháborítónak tartja, hogy mégis zenésztársa kap szerzői jutalékot a szerzeménye után.

„A Szerzői jogvédő irodától várom a megoldást, hiszen ők kezelik a magyar szerzők jogait, ráadásul ők jutalékot kapnak a szerzeményeink után. Ezt a dalt én írtam, álljon elém valaki, aki az ellenkezőjét állítja. A szerzői kapcsolatok osztályát megkerestem egy levélben, ahol fura dolog derült ki. Szemtelenségnek tartom azt, hogy ezt népdalnak minősítse bárki is, mint ahogy náluk szerepel. Nyilván Mc Hawer azért hivatkozik rá népdalként, mert így könnyedén le tudja védeni a rapbetétjét, és jogdíj jogosultságot tudott így szerezni. Eleve a dal szerkezete sem egy népdal. A népdalok négy, vagy nyolc sorosok, ebben van verze és refrén, könyörgöm… Alapból az engedélyem kellett volna ahhoz, hogy bármit hozzátegyen. Soha nem adtam ilyen engedélyt, bár soha nem is kerestek meg. Én bátran odaállok bárki elé és ki merem jelenteni: Ezt a dalt én írtam, az én szerzeményem és én védettem le” – kezdte lapunknak Galambos Lajcsi, aki arra is kitér, hogy ötszáz dalából nem mindig nézegeti, hogy melyik után kap jogdíjat.

„Jogdíj-summát szoktunk kapni, ebben utána lehet nézni tételesen, hogy melyik dalod után jár honorárium. Az említett dal a Hungaroton gondozásában jelent meg, 1999-ben. Nyilván ők is ekkor találkoztak a dallal először, de hanghordozón fel volt tűntetve, hogy ki a szerző” – mondta Lajcsi.

 

Lapunk megkereste a másik felet, Mc Hawert, aki szerint Lajcsi fel sincs tűntetve szerzőként, és nem érti, miért most, több mint 20 év után hozakodott elő ezzel a dologgal kollégája.

„Az Artisjus vezetője is kijelentette, hogy a szerzemény két előadóhoz kapcsolódik: az egyik Hoffmann Sándor, őt 100%-os jogdíj illeti, a másik pedig Koczka Géza, azaz én, és mivel én átdolgozásként jelentettem le, így 12,5%-ot kapok a rapbetétemért” – mondta Mc Hawer az AcNewsnak.

Hawer nem tudja, mi lehet az oka annak, hogy Lajcsi több mint 20 év után csinál ebből – ahogy ő fogalmaz-  perpatvart,  már arra is gondolt, hogy 2000-es évek eleji konfliktusuk állhat a háttérben.

„Azt nem tudom, ha gondja van velem, miért egy olyan dallal támad be, amiben nem szerző. Ha pedig mindenképp kötekedni akar, akkor miért nem az Artisjushoz megy első körben, miért a Blikkhez fordul, ha tényleg ennyire bántja a dolog? Félek, hogy egy régi súrlódásunk állhat a háttérben. Annak idején hosszas kopogtatás után beengedett a Dáridóba, a „Hosszú, fekete haj” című dallal léptem fel nála, és a műsor után ültünk egy asztalnál, amikor szóba került, hogy mennyien nézik a Dáridót Magyarországon. Én megjegyeztem, hogy édesanyám egyáltalán nem nézni, és ezt ő zokon vette, ráadásul annyira, hogy soha többé nem szerepelhettem a műsorában” – mesélte lapunknak az énekes, aki elmondása szerint pár évre múlva igyekezett bocsánatot kérni Lajcsitól, ám süket fülekre talált.

„Két fellépés között jöttünk át Pesten, ahol egy sörsátorban Dáridó-Party volt, Miki, a társam egyre csak mondta, hogy >>gyere, megállunk, kérj bocsánatot Lajcsitól<< és én így is tettem. Odamentem hozzá és kértem tőle pár percet, amiben elmondtam neki, hogy mennyire sajnálom, hogy megbántottam, remélem már nem haragszik. Amire a válasz annyi volt, hogy >>Mivan, be akarsz kerülni a műsoromba?<<. Mindezt úgy, hogy ott állt körülötte a társasága. Elsüllyedtem a szégyenben. Ezt követően már ő kereste meg a managementemet, mert a Szuper Buli válogatásalbumra két dalunkat szerette volna feltenni. Akkora már mi is húzónévnek számítottunk a szakmában, emiatt is akart minket. Mi engedélyt adtunk neki, viszont azt kértük cserébe, hogy ugyanezzel a két dallal hadd szerepeljünk a műsorában. Akkor és az azt követő időkben nagyon kiegyensúlyozott, jó viszonyunk lett Lajcsival, ezért nem értem, miért csinálta ezt az egészet. Emiatt gyanakszom csak a múltbéli sérelemre”

 

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!