Egy nemrégiben nyilvánosságra hozott vizsgálóbizottsági jelentés szerint az 1990-es évek végén és az ezredfordulón bevezetett japán gyártmányú postai szoftver hibája több tízezer postafiók-vezető hamis vádjához vezetett – később öngyilkosság is lett belőle aztán.
A rendszerben rejlő hiba miatt a vezetőket pénzügyi hiányosságokkal vádolták meg, és arra kényszerítették őket, hogy saját megtakarításaikból térítsék meg az elveszettnek vélt összegeket.
Az ország legnagyobb hibája
A londoni High Court ítélete szerint a postai szolgáltatás vezetősége már a 2000-es évek elején tudott a hibáról, de ennek ellenére folytatta a követelések behajtását. Több mint 900 alkalmazottat is büntetőeljárás alá vontak csalás vádjával, noha később kiderült, hogy a vádak alaptalanok voltak. Az ügyet az ország egyik legnagyobb igazságszolgáltatási hibájaként tartják számon.
A kormány később kártérítési programot indított az áldozatok megsegítésére, és elfogadta a jogtalanul elítéltek rehabilitációját célzó törvényt – adta hírül a Reuters.
Szoftver-dráma: Hiba okozta öngyilkosságok
A vizsgálat során megkérdezett személyek közül 59-en öngyilkossági gondolatokról számoltak be, míg 10-en meg is kísérelték az öngyilkosságot. Win Williams bíró, a nyomozás vezetője szerint bár a kapcsolat végleges bizonyítása nehéz, nem zárja ki, hogy ennél több haláleset is a szoftverhibához köthető.
Ez a tragikus eset rámutat arra, milyen súlyos következményei lehetnek egy technológiai hibának és annak, ha a hatóságok nem ismerik el időben a problémát. Az érintettek családjai ma is igazságot követelnek, miközben a brit igazságszolgáltatásban mély sebeket hagyott ez az ügy.