Bármilyen légi utazás stresszes lehet, de egy hosszú távú repülőút különösen ijesztő. Az alvást vagy az evést, vagy mindkettőt előnyben kell részesíteni? Kell-e a folyosón tornázni? Elfogadható-e egyáltalán a cipőt levenni?
Kris Major brit légiutas-kísérő 24 éves tapasztalattal rendelkezik. Dolgozott már rövid távú utakon és töltött 14 órát is a levegőben.
Mivel sokan készülnek hosszú távú utakra az ünnepek alatt, Major elmondta a tippjeit és trükkjeit a többórás repülés túlélésére.
Az éjszakai repülőút előtt vagy alatt kell enni?
Ha éjszakai járatra készül, és szeretné maximalizálni az alvást a fedélzeten, Major azt javasolja, hogy a beszállás előtt egyen.
Az utaskísérő elismeri, hogy a hosszú biztonsági sorok és a forgalmas repülőtéri terminálok miatt nem mindig kivitelezhető a repülés előtti étkezés. De akér megelégedhetünk egy szomorú kinézetű szendviccsel is, miközben a kapuhoz rohanunk.
Ha üzleti vagy első osztályon repül, kísértésbe eshet, hogy a lehető legtöbbet hozza ki a fedélzeten kínált ételekből és italokból – elvégre nehéz visszautasítani az ingyen pezsgőt. De reálisan nézve az étel- és italkiszolgálás a kabinban jó két órát is igénybe vehet, így értékes pihenőidőt veszíthet.
Vigyen magával kispárnát?
A légitársaságok általában biztosítanak párnát a hosszú távú utakra, de jó ötlet lehet saját szemmaszkot, utazópárnát és/vagy takarót vinni, attól függően, hogy milyen preferenciá vannak.
A szemmaszkok nagyszerűek, ha akkor próbál aludni, amikor a kabinban égnek a fények, míg a saját utazópárnát jobban kedvelheti, mint a légitársasági verziót.
Ráadásul, bár ritkán fordul elő, de mindig fennáll az esélye annak, hogy a párnák nem állnak rendelkezésre – ami egy 14 órás repülőúton nagy problémát jelenthet.
Mi van, ha nem tud aludni?
Sokaknak nehézséget okoz az alvás a repülőgépen, akár az ismeretlen zajok, akár az olcsóbb ülések esetén a korlátozott lábtér és az ülőhelyzet miatt.
Major szerint nincs értelme erőltetni az alvást, különösen akkor, ha a test órája azt hiszi, hogy napközben van, és egyszerűen nem fáradt. De fontos szem előtt tartani, hogy mit következik azután, ha a gép leszáll. Ha például vezetni fog, vagy egyenesen egy megbeszélésre megy, akkor próbáljon meg minél többet pihenni.
Hogyan frissüljön fel?
Sokan tapasztalták már, hogy a repülés közbeni alvás után felébredve a repülőgép mosdójában megijedtek a saját kimerült tükörképüktől.
„A fogmosás az, ami mindig mindenkit a legjobban felfrissít” – mondja az utaskísérő.
Kell mozogni egy hosszú távú repülőúton?
Az órákon át tartó, egyenes helyzetben való ülés kényelmetlen, de nem mindig könnyű felállni, hogy kinyújtózzon. Lehet, hogy a biztonsági öv jelzése be van kapcsolva, vagy nem akarja zavarni a többi utast. Major hangsúlyozza, hogy már a lábujj mozgatása is sokat számít.
„Mozogjon az ülésben, mozgassa a lábát, tegye azt, ami magától értetődő – tekeregjen, mozogjon, mozgassa a vért, ha erre van szüksége. Akinek keringési problémái vannak, beszéljen az orvosával” – mondja.