ACNEWS

Imádják a szerelmesek Marx Károly brutális bronzfejét

Fotók: Wolf Géza
Fotók: Wolf Géza
Megkérdeztük, miért hagyták meg a Marx-szobrot a városuk közepén.
Hirdetés
Ad image

A hajdan a Kommunista kiáltvány atyjáról elnevezett német város az idén Európa kulturális fővárosa. De ha végigsétálunk a belváros széles sugárútjain, furcsa csend fogad. Mintha valaki lekapcsolta volna az élet hangerejét. A terek üresek, a kávézókban alig pár ember lézeng, az utcákon csak a villamos suhan, de az is szinte hangtalanul. A város mintha a múlt árnyékában élne – egy árnyékban, amelynek bronzba öntött arca van.

A központban, a korábbi keletnémet állampárt hajdani székháza előtt magasodik Marx Károly hatalmas feje: hét és fél méter bronz, 40 tonna történelem.

A szobor mögött hatalmas fémbetűk hirdetik négy nyelven – németül, angolul, franciául és oroszul – a híres mondatot: „Világ proletárjai, egyesüljetek!” A szél időnként belekap a tér sarkán lógó zászlókba, de a levegő mozdulatlan, akár egy múzeumban.

Mi, magyarok, akiknek Marx neve saját múltbéli diktatúránkból ismerős, megdöbbenve állunk. Az ember, aki gondolataival ideológiai alapot adott a kommunista rendszereknek, amelyek Kelet-Európában évtizedekre megbénították a szabadságot – itt még mindig szentként tisztelt alak.

„Igen, mi büszkék vagyunk rá” – erősíti meg Helga Schneider, aki a szobor közelében lévő souvenir shopban árul Marx arcával díszített emléktárgyakat. „Más városoknak katedrálisa van, nekünk a Fej. Nem politikai dolog ez, hanem történelem” – teszi hozzá.

A helyiek tényleg csak így hívják: „Nischl”, azaz „Fej”. A turisták fotózkodnak előtte, de a szobor néma nyugalommal néz át fölöttük, mintha még mindig uralná nemcsak a várost, de az ideológiákat is. Pedig a hely neve már rég nem Karl-Marx-Stadt. Az NDK összeomlása után a lakók népszavazáson döntöttek arról, hogy visszakereszteljék Chemnitzre. Most mégis úgy tűnik, mintha ennek senki sem örülne.

„Én visszahoznám a régi nevet” – mondja Matthias Schmitt taxisofőr. „Nem volt az szégyen, csak emlék. Marx ide tartozik, a fej meg az identitásunk része.”

A kulturális fővárosi programokban Marx ismét reflektorfénybe került, szó szerint is. A szobor köré esténként fényinstallációkat vetítenek, DJ-k játszanak, és a városvezetés szerint „új jelentést kap az örökség”. De a helyi sörözőben másképp látják.

„Minden este szabadtéri buli, miközben a környéken már a harmadik bolt zár be” – morog Tomas Berger, aki nem hagyja magát elvakítani a fényfestésektől. „Kultúra van, emberek nincsenek. Nézzen csak körül: mintha ciánoztak volna.”

És tényleg – Chemnitz mintha Csipkerózsika-álmát aludná. A házak rendben, a járdák tiszták, de hiányzik az a zsibongás, amit egy európai kulturális fővárostól várnánk. Nekünk is, ha beszélgetni akarunk, be kell térnünk boltokba vagy étkezdékbe – mert az utcán nincs kit kérdezni. Azt firtatjuk, kinek mit jelent az egykori névadó: pozitív vagy negatív érzéseket kelt-e. Illetve, hogy miért hagyták meg a diktatúrát jelképező szobrot a város közepén.

„Sokan jönnek ide kimondottan Marx miatt” – indokolja Sabine Vogt, aki épp a hétvégi bevásárlást intézi. Ő úgy gondolja, hogy ez a név még mindig jó reklám.

A fiatalabbak már nem ideológiát látnak benne, inkább egy jópofa jelképet. A már jóval a német újraegyesítés után született Lukas Meier azt meséli, hogy Itt találkozott először a barátnőjével. „Ha Marx nem lenne, lehet, hogy nem is lenne randihelyünk” – teszi hozzá tréfásan az egyetemista fiú.

És miközben a nap lebukik a panelházak mögött, a szobor árnyéka újra beteríti a főteret. „Sokan mondják, hogy az NDK-ból maradt itt” – von vállat Andreas Keller, akin láthatóan nyomot hagytak a keletnémet hétköznapok. „De hát mi is maradtunk. Marx itt volt, mielőtt Európa odafigyelt ránk, és itt lesz akkor is, ha elfelejtenek.”

A mai városvezetés „C the Unseen” (Lásd a láthatatlant) mottóval kívánja újraértelmezni nemcsak a sötét eszmékkel terhelt közelmúltat, hanem a szimbolikus örökséget is. Mert a „Marx-szimpátia” a hivatalos megközelítésben korántsem ilyen egységes: a szocialista érára, az egypártrendszerre és a kíméletlen állambiztonsági gépezetre emlékeztet, amit nem mindenki szeret felidézni. A város próbálja összefogni ezt a kettősséget: kulturális programokkal, amelyek bevonják mindazokat, akik nosztalgiával néznek hátra, és azokat is, akik kritikával.

Marx jelenléte tehát valós, fizikai, de ugyanakkor metaforikus is. Ahogy a város új ruhát ölt – újjáépíti tereit, modern épületeket, művészeti tereket avat –, Marx szobra nem válik múzeumi relikviává, hanem élő vitatéma marad.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!