„12 ezer, ünnepnapokon fizetni kell” – hazudta a betegszállító egy idős asszonynak, akit súlyos rosszulléte és kiszáradás gyanúja miatt a Honvédkórház sürgősségi osztályára kellett szállítani karácsonykor. A nyugdíjas hölgyet jócskán meglepte a dolog, ugyanis a sofőrt a kórház hívta. Ennek ellenére elővette és átadta a kért összeget. Megjegyzést nem tett, hiszen örült, hogy a hosszúra nyúlt várakozás után végre hazamehet. A betegszállító a konyháig kísérte az asszonyt, majd anélkül távozott, hogy számlát adott volna neki – írja a Telex.
Az Edit néven említett idős nő közel húsz órát töltött a sürgősségin. Kiszáradás fenyegette, ennek megelőzése érdekében infúziót kapott. Mivel gerincműtéte miatt egyébként is nehezen jár, a sürgősségi ellátás után a kórház betegszállítót hívott neki. „Jött is egy nagy, fehér betegszállító autó. Öten ültünk benne, mindannyian idős betegek” – mondta. A pénzt rafináltan csak azután kérte el tőle a betegszállító, hogy felkísérte a lakásába. Az indoklás pedig az volt, hogy hétvégén és ünnepnapokon az ellátás fizetős.
Bár a nyugdíjas högy átadta a pénzt, furcsállta a helyzetet. Egyrészt azért, mert máskor is vitték már haza betegszállítóval, másrészt azért, mert a 12 ezer forintnál akkor is olcsóbban jött volna ki, ha taxival megy haza. Abban az esetben ugyanis nagyjából 8-11 ezer forintot kellett volna fizetnie.
A Telex megkeresésésére mind a Honvédkórház, mind az Országos Mentőszolgálat (OMSZ), mind a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) egyöntetűen azt állította, hogy az ellátásnak ingyenesnek kellett volna lennie. Amennyiben a kórház rendeli meg a betegszállítást, a NEAK központját hívják fel. A szállítás pedig térítésmentes hétköznap, hétvégén és ünnepnapokon is. Fizetni csak abban az esetben szükséges, ha a beteg vagy annak hozzátartozója hívja a betegszállítót. Ebben az esetben a kórház nem is vesz részt az ügyintézésben. Mivel azonban Editnek a kórház hívta a betegszállítót, semmit nem kellett volna fizetnie.
Kiderült, a NEAK rendszere alapján területileg illetékes betegszállító adatbázisában az idős asszony útja nem is szerepel, sőt: egyetlen fuvar sincs, amit a kérdéses napon teljesített volna a cég a Honvédkórházból.
A betegszállító cég diszpécsere azt mondta: „Hiéna lehet, elvitte egy fizetős, mi ilyenkor nem kapunk semmit. Én 14 éve vagyok a szakmában, mindig is volt ilyen, akármit csinálunk.” A betegszállító cég szerint az említett két esethez hasonlóval más NEAK-os betegszállítók is találkoznak, tenni viszont semmit nem tudnak ellene.
Amint a diszpécser kifejtette, két lehetőség jöhet szóba. Vagy valóban kihívják a betegszállítókat NEAK-alapon, ott viszont azt közlik, hogy a beteget már elszállította a családja: ők pedig ilyenkor már nem látnak rá, hogy valóban családtag vitte-e el, vagy egy másik betegszállító. A másik esetben egy egyébként legálisan működő, de fizetős betegszállítóba kerül be a páciens – kérdés, hogy ebben az esetben hogyan kerülhetett oda a másik betegszállító.
A vállalat szerint a beteg ilyen esetben csupán annyit tehet, hogy megnézi, valóban az a cég jött-e ki érte, ami NEAK alapon köteles elvinni őt.