Mostantól nem árulhatják „Trappista” néven a külföldről behozott, tömbben kapható félkemény sajtokat – véget ért a türelmi időszak, és életbe léptek az új, szigorúbb szabályok. A Magyar Közlönyben lehozott agrárminiszteri rendelet értelmében a korábban ilyen néven forgalomba hozott sajtok a minőségmegőrzési idejük lejártáig maradhatnak a boltok polcain.
A jól ismert, piros csomagolású „trappista” tömbök tehát lassan eltűnnek a boltok polcairól – legalábbis ezen a néven. Az új szabály tehát nem tiltja a külföldi sajtok behozatalát, de azok csak a saját nevükön árulhatók. A magyar trappista ettől még marad – csak mostantól kizárólag korong alakban, hazai gyártóktól. A vásárlók számára ez annyit jelent, hogy a jellemzően piros fóliás hasábok csak szeletelt vagy reszelt formában, valamint több összetevőből álló élelmiszer-alapanyagaként kerülhetnek forgalomba.

A Tej Terméktanács üdvözölte a változást, aminek következtében mostantól csak az nevezhető trappistának, ami valóban megfelel a Magyar Élelmiszerkönyv előírásainak.
„Fontos eredménynek tekintjük, hogy a jogszabályok kimondták: az élelmiszerek jelölése, címkézése nem lehet félrevezető”
– hangsúlyozzák közleményükben.
Ez pedig nem pusztán formai kérdés – a rendelet részletesen szabályozza a felhasználható alapanyagokat, a sajt alakját, méretét, tömegét, sőt még az ízére és állagára vonatkozó érzékszervi követelményeket is.
A döntés oka egyszerű: a boltokban eddig rengeteg olyan import termék volt kapható „Trappista” néven, amelynek valójában semmi köze nem volt a valódi sajthoz. Több ezer tonna ilyen áru érkezett külföldről, gyakran olyan gyártóktól, akik nem is készítenek eredeti trappistát – panaszolta korábban a Terméktanács.
A hazai tejipar szerint ez nemcsak a minőséget védi, hanem a magyar sajtgyártás rangját is erősíti. Vagyis a klasszikus Trappista marad, csak visszakapja az eredeti arcát – minden más pedig kénytelen lesz saját nevet viselni.











