Egy súlyosan autista, angliai férfit, Tom Boydot, aki több mint 600 órát dolgozott önkéntesként négy éven át a Waitrose-nál, kirúgtak, miután édesanyja kérte, hogy fizetett munkát kaphasson.
A 27 éves Tom 2021-ben kezdett segíteni a Cheadle Hulme-i áruházban. A raktári dobozok ürítésében és a polcok feltöltésében, egy segítő munkatárs kíséretében. Később heti két napot dolgozott, 9:30-tól 14:00-ig, és a személyzet nagyon megszerette. Néhányan azt mondták neki, hogy „keményebben dolgozik, mint néhány fizetett munkatárs”.
Tavaly Tom édesanyja, Frances, és a segítői megkeresték a Waitrose-t, hogy kérjenek néhány fizetett órát a négy évnyi önkéntes munka elismeréseként, valamint a fejlődése érdekében. Az áruház azonban a központi irodához fordult. Aggodalmukat fejezték ki a fizetés nélküli munka mennyisége miatt. Közölték, hogy Tom nem dolgozhat addig, amíg a helyzetet nem rendezték.
Tom már két hónapja nem tud dolgozni, és az édesanyjának hazudnia kellett neki a helyzetről, hogy ne legyen szomorú. „Azt mondtuk neki, hogy az üzletet takarítják. Nem 40, 30 vagy 20 órát kértünk, elég lett volna akár 4, 3 vagy 2 óra is” – mondta Frances a The Timesnak.
Frances szerint fia hiányolja a Waitrose-ban végzett munkát, és élvezte, hogy ott lehet. Tomnak nagyon korlátozott a nyelvi képessége, így nem tudott ügyfelekkel kommunikálni, de ebben segíthettek volna neki. Édesanyja hangsúlyozta, hogy a személyzet csodálatos volt, és a probléma a központi, „hideg, kemény, nagyvállalati” hozzáállás miatt van, amely nem látja Tomot egyéniségként.
Frances és a segítői most más szupermarketben keresnek neki munkát. Vagy alternatívaként takarítói állást fontolgatnak, mert Tom szeret porszívózni, port törölni és ágyakat bevetni.
Frances közösségi oldalán írta: „Azt mondták, nem kaphat munkát, mert nem tudja az egész feladatot elvégezni – pedig tudjuk, hogy az áruházban mások sem tudják minden részét, mégis fizetést kapnak. Hogyan fair ez?”
Hozzátette: „A sok év munkája után nem volt bocsánatkérés, köszönet vagy elismerés, csak csend.”
A Waitrose közleményében azt írta: „Sokat dolgozunk, hogy befogadó munkáltatók legyünk. Számos jótékonysági szervezettel működünk együtt, és tapasztaltak vagyunk abban, hogy ésszerű alkalmazkodásokat biztosítsunk a sikeres munkavégzéshez. Sajnáljuk Tom történetét, és bár nem kommentálhatunk egyedi eseteket, kiemelt figyelemmel vizsgáljuk a helyzetet.”