Az eddigi adatok alapján rekordot dönthet az Európai Unióba irányuló dízel- és kerozinimport, mivel a kereskedők igyekeznek felkészülni a közelgő télre és az újabb orosz szankciók életbe lépésére. India, mint egyik vezető dízelexportőr, szeptemberben már 20 százalékkal növelte kivitelét, amely októberben tovább emelkedett.
Oroszok helyett India, Szaúd Arábia és USA
A Kpler árupiaci elemzőcég szerint október 1. és 20. között közel 1,9 millió hordó dízel és kerozin érkezett az EU kikötőibe, főként Indiából, Szaúd-Arábiából és az Egyesült Államokból. Ha a trend folytatódik, az Unió új havi behozatali rekordot állíthat fel e két energiahordozó esetében – számolt be róla a Bloomberg.
Az EU célja, hogy 2028-ra teljesen megszüntesse az orosz olaj- és gázimportot, és az ukrajnai háború kezdete óta fokozatosan más országokból szerzi be az üzemanyagot. India például jelentős nyereséggel értékesíti az olcsó orosz olajból finomított termékeket. A The Hindu Business Line szerint India teljes dízelexportja szeptemberben 20 százalékkal nőtt, az EU-ba irányuló szállítás pedig napi 291 ezer hordóval új csúcsot ért el.
Októberben már napi 362 ezer hordó indiai dízel érkezett a blokkba, ami a teljes import mintegy 20 százaléka, és várhatóan ezen a szinten marad az év fennmaradó részében. Egészen 2026. január 21-ig, amikor hatályba lép a 18. uniós szankciós csomag, amely megtiltja orosz kőolajból harmadik ország által feldolgozott termék importját – írta a Világgazdaság.
A közelgő korlátozások újabb kihívást jelenthetnek az Európai Unió 27 tagállamának ellátási láncai számára, különösen egy olyan időszakban, amikor a dízel iránti kereslet nemcsak a közlekedésben – teherautók, nehézgépek, mozdonyok – hanem a fűtési szezonban is jelentős.
Kötelező a 90 napra elegendő üzemanyagkészlet
A helyzetet tovább nehezítik Donald Trump szankciói, amelyek a két legnagyobb orosz olajvállalatot, a Rosznyeftyet és a Lukoilt érintik. Ez a két cég a világ olajtermelésének mintegy 5 százalékát adja, ám a piac nem reagált pánikszerűen: az árak rövid emelkedés után stabilizálódtak.
Bár Kína és India – a két legnagyobb vásárló – kénytelen visszafogni az orosz olajjal való kereskedést, India vezető finomítója, az Indian Oil bejelentette, hogy nem tervezi teljesen beszüntetni az orosz olaj vásárlását.
„Abszolút folytatjuk az orosz nyersolaj vásárlását, miközben betartjuk a szankciókat. Az orosz nyersolaj nem tartozik a szankciók hatálya alá. A szankciók a szervezeteket és a hajózási társaságokat érintik”
– emelte ki Anudzs Dzsain pénzügyi igazgató az elemzők számára tartott konferenciahíváson, a vállalati eredmények ismertetése után hangsúlyozta álláspontját.
Az Európai Bizottság szóvivője közölte, hogy jelenleg nem látják veszélyben az üzemanyag-ellátást, és Brüsszel továbbra is figyelemmel kíséri az eseményeket. A bolgár BTA hírügynökség tudósítása szerint a szóvivő emlékeztetett arra is, hogy az uniós előírások értelmében minden tagállamnak kötelező 90 napra elegendő üzemanyagkészletet fenntartania.










