ACNEWS

2024. September 19.   |   Vilhelmina napja

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Ad image

Újabb változások a KRESZ-ben: ezt nem teszik zsebre a biciklisták

Illusztráció / Fotó: Pixabay
Illusztráció / Fotó: Pixabay
Ezúttal a gyalogosokra, a kerékpárosokra és az e-rollerezőkre hoztak új közlekedési szabályokat. Mutatjuk a változásokat!
Hirdetés
Ad image

2025. március 31-ig kell a kormány asztalára kerülnie az új KRESZ-nek, amiről a kidolgozásért felelős minisztérium rendszeresen oszt meg újabb és újabb részleteket. Korábban szó került arról, hogy átalakul a képzési háttér, most pedig kiderült, hogy a gyalogosokat, kerékpárosokat és a mikromobilitási eszközöket használókat milyen változások fogják érinteni. Ez utóbbi azért is különösen érdekes, mert az e-mobilitási eszközök használata egyre gyorsabban terjed. Azonban a közel 50 éve érvényben lévő KRESZ-ben ezekről nem esik szó.

Gyalogosokat érintő változások

Az új szabályok világosan meghatározzák majd, hogy kit is tekintünk pontosan gyalogosnak. Jelenleg ugyanis komoly probléma, hogy az autót, motort toló embereket most gyalogosnak, vagy járművezetőnek tekintjük-e. Ezen felül az is változik, hogy a gyalogosoknak mikortól van elsőbbsége. A jelenlegi szabályozás szerint attól a pillanattól van elsőbbsége a gyalogosnak, amikor lelép a zebrára. Ezzel szemben a tervek szerint nemcsak az áthaladóknak lenne elsőbbsége, hanem az áthaladni szándékozóknak is – írja a 24.hu.

Mindezek mellett bevezetésre kerülne egy egyfajta virtuális sáv is minden út jobb szélén, amire eltérő szabályok vonatkoznak majd, mint az aszfalt többi részére. Ezeket azért lesznek fenntartva, hogy a gyalogosok biztonsággal le tudjanak lépni a járdáról, ha mondjuk egy építkezés miatt kénytelenek lelépni az úttestre.

Kerékpáros szabályok

Fokozatosan kötelezővé fogják tenni a biciklisek számára a bukósisakot, ami jelen pillanatban csak ajánlott. Ezen kívül annak, aki a törvény hatálybalépésekor nem töltötte be a 14. évét kötelező lenne a védőfelszerelés használata. A tervek szerint bevezetésre kerül majd az úgynevezett kerékpáros övezet, amit a kis teljesítményű motoros rolleresek és a gyalogosok is használhatnak majd. Más járművel azonban tilos lenne behajtani, egyedül a célforgalom lenne kivétel, de ők is maximum 30 km/h-val haladhatnak majd. A biciklisek ezeken a területén figyelmen kívül hagyhatnák az egy- vagy két oszlopban haladásra és a parkolásra vonatkozó szabályokat, ha ezzel mást nem akadályoznak.

Bár a biciklisekre eddig is vonatkoztak sebességkorlátozások, a tervek szerint ezek is szigorítva lesznek. Erre több tervezet is létezik. Mindezek mellett a tervek szerint tisztázni fogják a kerékpáros átkelők szabályait is. Ez a fogalom ugyanis nem is létezik jelenleg.

Mikromobilitás

Jelenleg a KRESZ szerint bár a kerékpárok járműnek számítanak, de ezen belül már nem vonatkoznak rájuk sebességkorlátozások. Az új szabályrendszerben azonban ez változna, valamint a kisebb telejsítményű e-rollerekre egy korhatár is vonatkozna majd. A nagy teljesítményű motoros rollerekre a segédmotor-kategória szabályai lennének érvényesek, szóval maximum 40 km/h-val mehetnének, kellene hozzá kötelező biztosítás és védelem is. Ezekkel pedig már tilos lesz a járdát és a bicikliutat használni. A különleges kialakítású, önegyensúlyozó járműveket továbbra se tekintik járműnek. A szakértők szeretnék kivárni, hogy mennyire fognak elterjedni.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés