A Magyar Nemzeti Bank figyelmeztet: ismét telefonos csalók élnek vissza a jegybank nevével. Idén eddig 172 jelzés érkezett ilyen esetről az MNB ügyfélszolgálatához. A csalók jegybanki munkatársként mutatkoznak be, hamis jogtalan tranzakciókra hivatkoznak (pl. utalás, készpénzfelvétel, limitemelés), és személyes adatokat kérnek az ügyfelektől, például bankszámla- vagy bankkártyaadatokat, CVC-kódot. Ezzel Európán kívüli webáruházakban hajtanak végre jogosulatlan vásárlásokat, ahol nem kötelező a kétlépcsős azonosítás. Az idei bejelentések közül 82 esetben ezzel a módszerrel próbálták megkárosítani az áldozatokat.
Az MNB figyelmeztet: Más trükkökkel is próbálkoznak a csalók
A csalók egy másik csoportja telefonos piackutatásra hivatkozva hívja az ügyfeleket, a jegybank nevével visszaélve. A beszélgetést azzal kezdik, hogy tájékozódnak, hallott-e az ügyfél banki csalásokról, ezzel csökkentve az éberségét.
Később bizalmas adatokat kérnek el, például bankszámla- vagy kártyaadatokat. A cél ezúttal is a fogyasztók megkárosítása. A Magyar Nemzeti Bank hangsúlyozza: soha, semmilyen ürüggyel nem kér telefonon vagy elektronikusan banki adatokat.
Gyanús hívás esetén ajánlott pontosító kérdéseket feltenni, bontani a hívást és az MNB ügyfélszolgálatán érdeklődni. Ha a hívó fenyegető, sürgető hangnemet használ, az különösen gyanús. Ha valaki mégis megadta adatait, azt azonnal jelentse bankjának és a rendőrségnek. Az MNB minden ilyen esetben büntetőfeljelentést tesz.
Volt már ilyenre példa
Nem először élnek vissza a Magyar Nemzeti Bank nevével a csalók. 2023 szeptemberében a jegybank hivatalos számainak másolásával hívták fel az ügyfeleket, míg 2024 márciusában hamis ügyfél-elégedettségi kérdőívet töltettek ki velük. Később telefonon vagy kémprogramokkal próbálták megszerezni az adataikat.