A beruházás a 2019-es korszerűsítés óta a legnagyobb volumenű munkálat lesz a pályaudvaron, amely elsősorban a vasúti infrastruktúra fejlesztésére koncentrál. A karbantartás célja a megbízhatóság növelése, a meghibásodások csökkentése, valamint a pályasebesség emelése.
A lezárás idején 400-450 szakember és számos munkagép dolgozik éjjel-nappal, kicserélnek síneket, váltókat, több mint 2000 talpfát, pótolják az ágyazatot, 3 km ágyazatrostálás, 14 km vágányszabályozás és 16 km felsővezetéki hálózat javítása történik. Megújulnak az elektromos elosztók, távfelügyeletet kapnak, átépítik az 1-2. vágányok közti peront, felújítják a perontetőket, járdákat is – adta hírül a MÁV.
A Keleti pályaudvar lezárása miatt módosul a fővárosi és elővárosi vasúti közlekedés:
- A győri fővonal járatai Kelenföldről indulnak és oda érkeznek, onnan M4-es metróval érhető el a belváros.
- A Budapest–Miskolc InterCityk és a Tisza-tó sebesvonatok a Nyugati pályaudvarról közlekednek.
- Az InterRégiók és S80-as vonatok Kőbánya felsőről indulnak, innen pótlóbusz jár Kőbánya felső és Puskás Ferenc Stadion metróállomás között.
- A pécsi és kaposvári InterCityk végállomása szintén Budapest-Kelenföldre kerül át.
- Az S76-os vonatok egy része Pilisvörösvár–Pécel között közlekedik, biztosítva csatlakozást az M3-as metróhoz.
- Az S21-es járatok Kőbánya-Kispesten fordulnak meg, csökkentve a Nyugati terhelését.
A MÁV a vármegye- és országbérlettel rendelkezők számára biztosítja a jegyelfogadást alternatív járatokon is, így nem szükséges további jegyváltás. A fővárosi BKK- és helyközi VOLÁN-járatokon is elfogadják a vasúti jegyeket, több járatot sűrűbben indítanak. A MÁV arra kéri az utasokat, hogy ne megszokásból utazzanak, hanem tájékozódjanak a MÁV hivatalos felületein (MÁV app, MÁV+ app, jegy.mav.hu), ahol augusztus 10-től lesznek elérhetők a módosított menetrendek.
Az alábbi átadási pontokat javasolják használni a főváros különböző részeiről, melyek jól kapcsolódnak a BKK, HÉV és VOLÁN hálózatokhoz:
- Rákoshegy
- Rákos
- Kőbánya felső
- Kőbánya-Kispest
- Kelenföld
- Nyugati pályaudvar
- Újpest-Városkapu
- Puskás Ferenc Stadion
- Pillangó utca.
A Keleti pályaudvar csarnokában csak a Kormányablak és a Rendőrség működik, a jegyértékesítés és ügyfélszolgálat az aluljáró szintre, az Utascentrumba költözik, ahol minden megszokott szolgáltatás elérhető marad. A 9. vágány melletti Prémium váró, jegykiadó automaták és csomagmegőrzők nem lesznek használhatók.
Kerékpárosok továbbra is utazhatnak a megszokott vonatokkal, a belváros és a külső állomások között kerékpárutak is rendelkezésre állnak. Mozgáskorlátozottak egyedi igényükkel az ügyfélszolgálathoz fordulhatnak.
A MÁV folyamatosan figyeli az utasforgalmat, szükség szerint a havária központ is beavatkozik. Kiemelt figyelmet fordítanak a személyes utastájékoztatásra is, segítők lesznek a fontosabb állomásokon, különösen az első napokban. A pénztárak működését igény szerint hosszabbítják meg.
Ősszel további éjszakai karbantartások is lesznek, de ezek már nem érintik a napi vonatközlekedést. A Keleti teljes lezárásával a cél, hogy csökkenjenek a sebességkorlátozások miatti késések, nőjön a pontosság, a kapacitás, és jelentősen csökkenjenek a meghibásodások, üzemzavarok. A felújítást 4,4 milliárd forintból, MÁV saját forrásból finanszírozza.