A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egyre nagyobb hangsúlyt fektet az adategyeztetésekre, amelyek az elmúlt hónapokban fontos eszközzé váltak a gazdaság fehérítésében. Vágujhelyi Ferenc, a NAV elnöke szerint az új rendszer hatékonyan működik, és hétfőtől újabb vállalkozások kapnak levelet az adóhatóságtól.
Június 16-án érkezik a figyelmeztető levél
Június 16-án azok a vállalkozások kapnak levelet a NAV-tól, amelyek alanyi áfamentes státuszban vannak, azonban a hivatal rendelkezésére álló adatok szerint jelentősen túllépték az értékhatárt. Ez az értékhatár jelenleg, 2025. január 1-je óta 18 millió forint.
A NAV kockázatelemzői részletesen összevetették az online számla, az online pénztárgép és az étel-, italautomaták adatait, és ezek alapján most az érintett cégek számára konkrét eltéréseket fognak visszajelezni.
A vállalkozásoknak a levél átvételétől számítva 15 napjuk lesz válaszolni a NAV megkeresésére. Vágujhelyi Ferenc szerint „lehet, hogy pusztán adminisztrációs hiba, például elütés történt a pénztárgépben vagy a számlaadatok között, de az is előfordulhat, hogy a vállalkozás nem vette figyelembe, hogy bizonyos értékesítések nem tartoznak bele az értékhatárba.” Ugyanakkor hangsúlyozta:
„Valószínű, hogy sok esetben a vállalkozások egyszerűen megfeledkeztek a 18 milliós limitről.”
Súlyos következmények a válasz elmaradása esetén
Az adategyeztetés gyorsan és egyszerűen elvégezhető, de ha valaki nem reagál 15 napon belül, komoly szankciókra számíthat.
„Aki nem küldi vissza a válaszát, az nemcsak 300 ezer forintos mulasztási bírságot kockáztat, hanem revízió is indulhat ellene, hiszen a hivatalnál minden szükséges adat rendelkezésre áll”
– figyelmeztetett a NAV elnöke.
Vágujhelyi Ferenc hangsúlyozta, hogy az adategyeztetés nemcsak a véletlen hibák kiszűrésére alkalmas, hanem a szándékosan csaló adózók lebuktatására is. Eddigi tapasztalataik szerint az adózók együttműködőek:
„A NAV által kiküldött adateltéréseket vizsgáló levelekre szinte mindenki válaszolt, csupán tíz adózó nem reagált eddig” – tette hozzá Vágujhelyi Ferenc.
Lépésről lépésre halad a NAV
Az adategyeztetési eljárás februárban indult, kezdetben azokkal a vállalkozásokkal, ahol az online számlaadatok és az áfabevallások eltértek egymástól. Áprilisban a következő körben azok a cégek kerültek sorra, akik ugyan bejelentették az egyszerűsített foglalkoztatást, de a bevallásukban már nem tüntették fel a munkavállalóikat.
Vágujhelyi Ferenc felidézte, hogy „az első adategyeztetések pilot jellegűek voltak, de most már a hivatal akár több tízezer adózónak is egyszerre tud figyelmeztetést küldeni.” Ugyanakkor a NAV fokozatosan halad előre, havonta bővítve az ellenőrzött köröket. A NAV elnöke hangsúlyozta:
„Azoknak a cégeknek is érdemes még most korrigálni a hibáikat, akik ugyan eddig nem kaptak értesítést, de vélhetően hasonló problémáik vannak. Előbb vagy utóbb minden érintett vállalkozás sorra fog kerülni.”
A NAV célja egyértelmű: az adózók önkéntes együttműködésére építve szeretné elérni, hogy minél többen javítsák ki hibáikat, és így elkerülhetővé váljanak a súlyosabb szankciók. Az eljárás nemcsak a gazdaság fehérítését szolgálja, hanem a tisztességes vállalkozások versenyhátrányának csökkentését is.