A változás mögött a fogyasztói szokások átalakulása és az egyre szigorodó dohánypolitikák állnak, amelyek sok országban megnehezítik a cigaretta értékesítését. A cég vezérigazgatója, Jacek Olczak szerint a cigarettának múzeumban lenne a helye, és a jövőben teljesen ki akarják vezetni ezt a terméket. Ehelyett alternatív, kevésbé károsnak ítélt termékekre – például dohányhevítőkre és nikotinzacskókra – összpontosítanak, amelyek ugyan még mindig károsak és erősen függőséget okoznak, de kevesebb egészségügyi kockázattal járnak, mint a hagyományos dohányzás.
Évi 80 milliós deficit
Az alternatív termékek egyre népszerűbbek, de sok országban ezekre is szigorú szabályok és magas adók vonatkoznak. Ausztriában például csak a régi Iqos verzió érhető el, az újabb készülékek és a Terea utántöltők nem. Emiatt sokan átjönnek Magyarországra hogy itt szerezzék be ezeket – ennek következtében az osztrák állam évi több mint 80 millió euró adóbevételtől esik el. A tiltások és korlátozások a feketepiacot és a csempészetet erősítik.
Kettős stratégia a Philip Morris háza táján
A vállalat nemcsak a dohányiparon belüli alternatívákra, hanem más növekedési területekre is fókuszál. Néhány éve felvásárolta az inhalátorokat fejlesztő brit Vectura gyógyszercéget, majd később eladta részesedését. Ennek ellenére a jóléti és egészségügyi termékek – például az alvászavarokra kifejlesztett inhalátorok – továbbra is a növekedés kulcsterületei közé tartoznak, és a cég ezek révén szeretne újabb milliárdos árbevételhez jutni.
A Philip Morris stratégiája tehát a hagyományos cigaretta fokozatos kivezetése, másrészt az új, kevésbé ártalmas vagy teljesen dohánymentes termékek fejlesztése, bevezetése és piacosítása, miközben igyekszik lépést tartani a világ országaiban tapasztalható eltérő és gyakran ellentmondásos szabályozási környezettel.