Alaposan megváltozhatnak a KRESZ-szabályok. A kormány tevezete számos új elemet tartalmaz a gyalogosokra, kerékpárosokra, elektromos rolleresekre és az autósokra vonatkozóan, továbbá a motoros védőfelszerelések használatát illetően is. Az új szabályozás célja, hogy a mostani elavult, nehezen átlátható és tanulható KRESZ-t egy naprakészebb, a közlekekedési szokásokhoz jobban illeszkedő jogszabály váltsa fel – írja a Telex.
A tervezetben új elemek fedezhetők fel, közülük némely akár életet is menthet. Eszerint gyalogosként tilos volna a mobiltelefon használata az úttesteken és a vasúti átjárókban. A közlekedésbiztonság javításának érdekében az iskolák és az óvodák közvetlen közelében úgynevezett suli/ovi övezeteket hoznának létre. Ezeken a területeken 30 km/órás sebességkorlátozás lenne érvényben.
Változnának továbbá az autósokra vonatkozó szabályozások is. Ennek értelmében autóúton akár 120 km/órás, az autópályák egyes szakaszain 140 km/órás sebességhatárt is megengednének. A teherautók, buszok és az utánfutót vontató autók sebességhatárát is emelnék. Ezek a járművek akár 90 km/órára is felgyorsíthatnának. A szabályozást azzal bővítenék ki, hogy autópályára csak olyan négykerekűvel lehetne felhajtani, amely legalább 70 km/órás tempót képes diktálni. A kerékpárosok járdán és gyalogos övezetben legfeljebb 10 km/órával, a nekik fenntartott szakaszokon pedig 25 km/órás sebességgel hajthatnának.
A cipzárelv megjelenése értelmében, ha két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, az egyenesen haladó sávban közlekedőknek el kellene engedniük a megszűnő sávról érkezőket. A módosítás lakott területen is előírná a tompított fényszóró használatát azokon az járműveken, amelyeken nincs nappali menetfény.
A kerékpárosokra vonatkozó szabályok is módosulnának. Kötelezővé tennék a bukósisak viselését 14 éves kor alatt, valamint bevezetnék a „vegyes használatú sávrész” fogalmát az úttest jobb szélén. Az elektromos járművekre is külön szabályokat alkotnának, megkülönböztetve a kis és nagy teljesítményű eszközöket. Az előbbieket csak 12 évnél idősebbek használhatnák és az első két évben sisakot kellene viselniük. Járdán legfeljebb 10 km/órával, másutt 20 km/órás sebességgel hajthatnának.
A tervezet szerint változások várhatók a jogosítvány megszerzésének lépéseiben is. Lehetővé tennék a szimulátoros oktatást, valamint a családtagi vezetés lehetőségét is megteremtenék bizonyos feltételek mellett. Természetesen megkötésekkel. Hiszen csak olyan hozzátartozó segíthetne a kezdő sofőröknek, akinek minimum 10 éves a jogosítványa és nem követett el közlekedési bűncselekményt.
A javaslat számos egyéb változtatást is tartalmaz, például a gyalogos- és vegyes övezetek kialakítását, a kerékpáros utcák bevezetését, illetve az új közlekedési táblák bevezetését. A feltorlódott kocsisorok nem tartanák fel többé a kerékpárral és motorral közlekedőket. Az előbbiek álló vagy lassan haladó járművek mellett jobbról előre mehetnének, a segédmotorosok a sorok közt vagy szintén jobbról, a motorosok pedig balról, vagy a sorok között. Ez a lehetőség csak a kétkerekűek útkereszteződésig, illetve a kötelező megállás vonaláig való eljutásában segítene. Továbbá 25 km/óra sebességhatár is tartozna hozzá.
A javaslat mostani formája szerint csupán lakott területen kívül kellene zárt ruházatot, zárt cipőt, illetve motoros kesztyűt viselni, a motoros bukósisak viselésére vonatkozó szabályok változatlanul maradnának. A kerékpárosok esetében pedig határértékhez kötnék az alkoholfogyasztást: 0,8 gramm/liter véralkohol érték alatt nem szabhatna ki bírságot a rendőr, ha a bicikli vezetője a kerekezésre alkalmas állapotban van.
A tervezet még egyeztetés alatt áll, és a végleges változat elfogadása után léphet csak életbe az új KRESZ.