A MOL csoport hulladékgazdálkodási leányvállalata tavaly súlyos, 50 milliárd forintos veszteséget könyvelt el. Holott egy évvel korábban még 5,6 milliárd forintos nyereséget ért el. Fontos ugyanakkor, hogy a 2023-as eredmény torzított képet adhat. Mivel a vállalat csak az év második felében, júliusban kezdte meg tényleges működését.
A cég bevételei ugyanakkor növekedtek: a 2023-as 188 milliárd forintról 2024-re 377 milliárdra ugrottak. A Mohu most először exportból is szerzett bevételt, méghozzá 2,3 milliárd forint értékben. Az „egyéb bevételek” kategóriában is jelentős növekedés történt: a 2023-as 28 millió forint után tavaly már 33 milliárd forint szerepelt ezen a soron.
A vállalat eszközállománya is látványosan bővült. A gépek, járművek és technikai berendezések értéke 20-ról 40 milliárd forintra nőtt, ami főként a palackvisszaváltó automaták telepítésének, új hulladékudvarok létrehozásának és speciális gyűjtőeszközök beszerzésének köszönhető.
A kiadások azonban elszálltak: az anyagjellegű ráfordítások több mint megduplázódtak (172-ről 413 milliárdra), az egyéb költségek pedig hatszorosukra nőttek (5,4-ről 33 milliárdra). Az üzemi eredmény ennek következtében 7,4 milliárdos plusszból 44 milliárdos mínuszba fordult. A pénzügyi költségek is jelentősen emelkedtek. A fizetett kamatok 1,5-ről 8,6 milliárdra nőttek, a pénzügyi műveletek pedig 7,6 milliárdos veszteséget okoztak.
Mindez azonban nem rendítette meg érdemben a céget, mivel az anyavállalat, a MOL, 30 milliárd forintról 90 milliárdra emelte a Mohu tőketartalékát. Ennek köszönhetően az eredménytartalék is pozitívba fordult: mínusz 421 millióról plusz 5,2 milliárdra javult – írja a hvg.hu.
Budapest utcáin jó ideje láthatók a közterületi szemetesekből betétdíjas palackokat, fémdobozokat gyűjtő emberek. Ebben széles réteg vesz részt, hajléktalan emberek, munkanélküliek és szegénységgel küzdők egyaránt járják az utcákat palackok után kutatva. Vannak, akik már életforma-szerűen gyűjtik és váltják vissza a palackokat, naponta több ezer forinthoz jutva ezzel. Akadnak, akiknek ez jelenti a fő bevételi forrást.
Több mint 3000 ponton automata, 1700 ponton pedig kézi visszaváltó pont áll a fogyasztók rendelkezésére. A visszaváltási díjat továbbra is a boltokban levásárolható kupon formájában kérik a legtöbben. Több mint 80 százalék ezt a lehetőséget választja, így eddig több mint 80 milliárd forintot kértek úgy vissza a vásárlók, hogy azt akár rögtön a boltban levásárolhassák. A MOHU saját fejlesztésű REpont applikációján keresztül a felhasználók mintegy 15-20 százaléka utalja a bankszámlájára a palackokért járó összeget. Jótékony célokra pedig már közel kétszázmillió forintot ajánlottak fel.