London belvárosában a temérdek elektromos kapu miatt korántsem olyan könnyű potyázni, mint Budapesten. De vannak külvárosi megállók, ahol jegy nélkül is be lehet surranni a metróra. A bliccelés egyre gyakoribb, így a londoni tömegközlekedés új fegyvert vet be: a mesterséges intelligenciát.
Londonban a külvárosi közlekedési csomóponton, Willesden Green állomáson kipróbálták azt az algoritmust, amely képes azonosítani a fizetés nélküli áthaladásra hajlamos utasokat.
A Transport for London (TfL) – a londoni közlekedési cégeket összefogó vállalat – a kísérlet kiterjesztését tervezi, miután mesterséges intelligencia-szoftverét sikeresen összekapcsolták az állomások kamerahálózatával. A térfigyelés miatt nem először kerül szóba a személyiségi jogok védelme. A TfL igyekszik hangsúlyozni, hogy ezt nem konkrét személyeket azonosító, arcfelismerő rendszerként használják. Ehelyett a mozgási sémák alapján azonosítják a potenciális bliccelőket – írja az infostart.
Siwan Hayward, a TfL biztonsági, rendészeti és végrehajtási igazgatója elmondta: az algoritmus képes volt felismerni „a kapu vonalában történt potyázási kísérleteket”.
A legújabb adatok szerint az érvényes jegy nélkül utazók évi 130 millió font (57,6 milliárd forint) veszteséget okoznak a TfL-nek. Ez azt jelenti, hogy az utazások közel 4 százalékáért nem fizetnek – írta az Evening Standard című lap.
A TfL egyelőre nem volt hajlandó elmagyarázni, mit is figyel meg az átengedő kapuknál. Pontos részleteket nem közölt arról, hogy milyen adatokat gyűjt és elemez az algoritmus. Így azt sem tudhatjuk, hogy valóban csak a mozgási mintákat rögzíti-e, és nem figyeli-e például az emberek arckifejezését.
A Standard szerint egyelőre csak magának a potyázásnak a módjait rögzítették a kerekesszékesek és poggyásszal közlekedők által használt széles kapuknál. Ezeket a kapukat könnyű kifeszíteni és lassabban záródnak be, így az érvényes jeggyel áthaladó utas mögött lopakodó bliccelő könnyen átjuthat. A tesztet sikeresnek minősítették, mert az MI „sikeresen és hatékonyan azonosította a jegyvásárlás elkerülésének módjait”.
A TfL-illetékes elmondta, biztonsági, egészségügyi és környezetvédelmi csoportjuk elemzése után az egyik állomáson beindul a potyázási szándékot detektáló MI próbaüzeme, „hogy nyomon követhessük a hatékonyságát”, és valószínűleg azt a jövőben több állomásra is kiterjesztik majd.