A járvány alatt kénytelenek voltak az iskolák átállni az online tanításra, ami felszínre hozta az oktatás olyan problémáit, amivel eddig sokan nem voltak tisztában.
Ahogy arról az Index beszámolt, a nehézségek ellenére az elmúlt időszaknak pozitív hozadéka is volt, a digitális oktatásnak köszönhetően ugyanis számos probléma láthatóbbá vált. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint az egyik legszembetűnőbb gond az, hogy a tananyag mennyiségileg túl van azon a határon, amit fel tudnak dolgozni a diákok.
„Csökkenteni kellene a diákok terhelését, a szülők is ledöbbentek a tananyag mennyiségén most, hogy testközelből látták, milyen elvárások vannak a gyerekek felé” – mondta az Indexnek Komjáthy Anna, a PDSZ országos választmányának megbízott elnöke.
Egy másik fontos szervezet, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány azt találta, hogy sajnos az ország egyes részein hatalmas az eszközhiány, a szervezet jelentése szerint az általános iskolákban közel minden ötödik diák nem vagy csak korlátozottan fért hozzá az online oktatáshoz. A fogyatékossággal élő tanulók nyolc százaléka pedig semmilyen távoktatásban nem részesült.
Fotó: Pixabay
Az ADOM Diákmozgalom vezetője szerint az sem volt szerencsés, hogy a diákok ugyanazon az eszközön játszottak, mint amin tanultak.
„Szintén nehezítő tényező volt, hogy a diákok ugyanazon az eszközön tanultak, mint amin szórakoztak, így nagy volt a csábítás, hogy órák alatt átkalandozzanak a közösségi oldalakra. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor megtanulták beosztani az idejüket, ami mindenképp előnyt jelent a jövőre nézve” – mondta a hírportálnak Schermann Fruzsina, a diákmozgalom szóvivője.
A sok negatív tapasztalat ellenére volt pozitív hozadéka is az online oktatásnak, így a szakemberek el tudják képzelni, hogy a jövőben egy olyan hibrid tanítási modell legyen a bevett, ami ötvözi a személyes iskolai jelenlétet a távoktatással. Például, ha valaki hiányzik, akkor legyen lehetősége streamelni az órákat, hogy be tudja pótolni azokat, amin nem tudott részt venni.
Fotó: Pixabay
Az is egy kiváló problémamegoldó gondolat, hogy ha az évközi szünet úgy jön ki, hogy például szerdán kezdődik, akkor a kollégistáknak ne kelljen a hétfő és a kedd kedvéért újból több száz kilométert utazniuk, hanem azt a két napot már otthonról, online tudják követni. Az sem elhanyagolható, hogy a végzős diákok egy része érettségi előtt hatékonyabb lenne otthonról, hiszen ott úgy osztják be az idejüket, ahogy csak szeretnék.