80 feletti emberek is jelentkezhetnek Bikram jógára

AC News 2016.05.02. Profil

80 feletti emberek is jelentkezhetnek Bikram jógára

Miért jó 38-40 fokos teremben végezni megterhelő, ugyanakkor felszabadító jógagyakorlatokat? Hogyan változik meg az élete annak, aki végigcsinál egy 30 napos gyakorlatsorozatot? Az ACNews Mudra-Nádas Linda jógaoktatóval beszélgetett a Bikram jóga előnyeiről.

bejegyzeseknél(200x300) Merk IT

- Az alapító “atya”, Bikram Choudhury választotta ki azt a 26 ászanát (gyakorlatsorozatot), ami az alapjává vált a Bikram-jógának. Honnan válogatta ki Bikram a gyakorlatait és milyen szempontok alapján? 

- Bikram a tradicionális, többezer éves indiai hatha-jóga gyakorlataiból merített. Az alapító fiatalon eredményes súlyemelő volt, ám egy sportbaleset következtében megsérült a térde. Olyannyira, hogy az orvosok már lemondtak arról, hogy Bikram valaha is járni fog, Ő azonban nem adta fel, hanem felkereste korábbi mesterét és segítséget kért tőle. Az együtt végzett gyakorlatoknak köszönhetően helyrejött a lába, Bikram ma 68 éves, az Egyesült Államokban él és kiváló egészségnek örvend. Életcélul tűzte ki, hogy meggyógyítja az embereket, kvázi csoportos jógaterápiát hozott létre. Az általa kiválasztott 26 gyakorlat az egész testet megdolgozza, mégis mindenki számára teljesíthető gyakorlatokról van szó.

- Ezek erőnléti gyakorlatok?

- Nyújtás és erősítés a cél. A gyakorlatok egymásra épülnek, egymást készítik elő.

- A 38-40 fokra felmelegített teremnek mi a funkciója? Nyilván a méreganyag kiválasztást segíti a hő, kitágulnak az erek, javul a vérkeringés, ég a zsír. Van a felhevített teremnek ezen túlmutatóan bármilyen spirituális funkciója?

- A 38 fok sokkal inkább a jótékony fizikai hatást szolgálja. A hő sokkal erőteljesebb testi aktivitást igényel, mintha ugyanazt a sorozatot szobahőmérsékleten gyakorolná az ember. Egy erősebb megterhelés után pedig az elme is nyitottabbá válik és talán a meditáció is könnyebben megy.

- A magas hőfok nem szűkíti a potenciális résztvevők körét? Gondolom bizonyos kor fölött, illetve például állapotos kismamaként nagyon megterhelő lehet jó másfél órát közel 40 fokos teremben tölteni.

- Volt már 80 év fölötti és állapotos tanítványunk is. A hő elviselése embertípus és nem kor kérdése. Állapotosan az ászanák egy részét nem szabad végezni, bár Bikram felesége kifejezetten kismamák részére is kifejlesztett speciális gyakorlatokat. Én magam állapotosan is jógáztam. De valóban volt olyan tanítványom is, aki terhessége 9 hónapjára felfüggeszti a gyakorlatokat.

- Hogyan változik meg az élete annak, aki végigcsinálja a 30 napos kihívás-sorozatot?

- Egyrészt egy új rendszert nyer az élete: a napi gyakorlatokban ugyanis a mindennaposság az egyik legnehezebb tényező. Eljutni a jógateremig, másfél órát gyakorolni, majd csatakosan, izzadtan lezuhanyozni és onnan hazajutni – ez munka és család mellett nagyon tiszteletreméltó teljesítmény. Minden nap szakítani 3 órát a jógára – ez testi és lelki fegyelmet is ad. A 30.nap végére nagyon fáradt vagy, de ha kipihened, szinte azonnal érzed a változást. Növekszik a stressztűrő képesség és az önfegyelem, ez is az egyik pozitív mellékhatása a jógának.

- Ön a jógának miért pont ezt az ágát választotta?

- Amikor elkezdtem jógázni, több terembe is lementem. Alagsorokba, félszuterénekbe jártunk, 18-20 fokon gyakoroltunk. Amikor megismerkedtem a Bikram-jógával, felsóhajtottam: na végre valahol nem spórolnak a fűtéssel! De komolyra fordítva: élvezem, hogy a Bikram-jóga inkább megdolgoz, mint ellazít.

- Melyik központot ajánlaná annak, akit érdekel a Bikram-jóga?

 - A Bartók Béla úton lévő Bikram Jóga Buda stúdiót elsősorban. Az ottani oktatók nagyon felkészült, megbízható emberek, akiket szívből ajánlok mindenkinek.

További cikkek

bejegyzeseknél(200x300) - Merk IT
bejegyzeseknél(200x300) Merk IT
bejegyzéseknél(200x300) - Merk IT
bejegyzéseknél(200x300) - Merk IT