ACNEWS

Semmi kétség: terrorizálja a magyar média a nőket

Fotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock
A média fontos szerepet játszik a kulturális elvárások közvetítésében és alakításában, így a nők közül is sokan a sajtóban látott referenciákhoz mérik saját testüket.
Hirdetés
Ad image

Ennek a burkolt terrornak a hatására azonban akár olyan nők is elégedetlenné válhatnak a saját testükkel, akiknek a testtömegindexe egyébként a normál, egészséges tartományba esik.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a média, a bulvár- és női magazinoknak a nők testképére gyakorolt hatását vizsgálta.

Az egyik leggyakoribb szilveszteri elhatározás: lefogyni a nyári strandszezonra. A fogadalom fő ösztönzői a médiában viszontlátott testképideálok. Ezek azonban a sajtó nemritkán irreális elvárásokat és elérhetetlen referenciákat közvetít fogyókúrára buzdítva akár teljesen egészséges testalkatú embereket is – írták.

Hozzátették, a magazinok és bulvárlapok az év elejétől gyakran kezdik ösztönözni olvasóikat arra, hogy a karácsonyi időszakot maguk mögött hagyva fogyókúrákkal és edzésekkel kezdjék a nyári szezonra formálni a testüket. Cikkeiket jellemzően karcsú, bikiniben pózoló modellekkel is illusztrálják. Ezzel tovább erősítik az olvasóban, hogy a vékony, formás, „tökéletes” test a nyár alapkövetelménye.

Az NMHH aktuális tanulmánya nyolc nagy látogatottságú online női magazin tavaly májusi és júniusi publikációit elemezte. Megállapította, hogy a vizsgált írásokat illusztráló, nőket ábrázoló képek mintegy fele modellalkatú, fitt, 46 százalékuk pedig normál testalkatú nőket mutatott be. Túlsúlyos szereplők a fotók csupán 7 százalékán szerepeltek. Vagyis, miközben a KSH 2019-es adatai szerint a magyar nők 96 százaléka az átlagos vagy a túlsúlyos kategóriába tartozik, a bulvárlapok cikkeinek közel fele sovány vagy modellalkatú nőket ábrázolt.

Felidézték, hogy a nyár előtti időszakban a bulvárportálok különösen felkapott témái voltak a különféle fogyókúrák és edzések, testformáló módszerek. Ezek a cikkek általában a gyors, azonnali megoldásokat kereső közönséget igyekeztek kiszolgálni. A sikeresen lefogyó emberekkel foglalkozó publikációk a legtöbbször rendkívül jelentős, 20-50 kilogrammos súlycsökkenésről számoltak be.

A cikkekben a leggyakrabban propagált testformáló módszer a zsírégető italok fogyasztása volt. Ezek olyan teák, turmixok és ivólevek, amelyek a publikációk szerint akár 39 kilogrammtól is segíthetnek megszabadulni. A második legtöbbet népszerűsített fogyókúrás módszer az időszakos böjtölés volt. Vagyis két diétás módszer is megelőzte az egészséges táplálkozásra buzdító írásokat – közölték.

Az olvasóknak minden esetben fontos tudatosítaniuk, hogy a bulvármagazinokban olvasható diéták és testformáló módszerek nem személyre szabottak. Gyakran nem áll mögöttük szakember ajánlása sem. A vizsgált cikkek egyike sem tett említést arról, hogy milyen súlyú, testfelépítésű vagy egészségi állapotú személyeknek javasolt vagy éppen messziről kerülendő egy-egy diéta. Sok esetben pedig csupán valamilyen termék reklámozása a valódi céljuk – figyelmeztetett a hatóság.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!