Bár sokan hitték, hogy az rezsicsökkentés, valamint a koronavírus után elkezdett helyreállni a rend, és véget ért a tömeges boltbezárás. A KSH adatai szerint azonban még koránt sem. A Pénzcentrum szúrta ki, hogy csak a múlt év második felében több mint 4000 kiskereskedelmi egység zárt be. Azonban Kristán László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége Kereskedelmi Tagozata elnöke szerint nemcsak az élelmiszer-kereskedelemben küzdenek nehézségekkel. Több szektor is hasonló gondokkal szembesült.
A COVID óta eszkalálódik a helyzet
„Nem minden kereskedelmi folyamat állt vissza a pandémia előtti állapotra, például a ruházati cikkek és luxuscikkek piacán is tartós a keresletcsökkenés, folyamatosak a bolti bezárások. Sokan átálltak az online vásárlásra, ami hosszú távon is hatással van a hagyományos kiskereskedelemre, kevesebb üzlethelyiségre van már szükség, tehát a kereskedelmi tevékenység ugyanúgy zajlik, csak az online csatornákon; kifejezetten igaz ez egyes termékfajtákra, mint például ruhák, kozmetikai nehézáru és fehéráru.” – mondta a szakértő. A megoldás pedig csak a megújulás lehet. Kristán László szerint ugyanis csak az maradhat életben, aki valami egyedit tud kínálni.
Csak az összefogás segíthet
„Egyes vállalkozások nem tudnak megújulni, azonban, ha nem kínálnak valami egyedit a vásárlók számára, nem tudják felvenni a versenyt a dinamikusabb és innovatívabb versenytársaikkal.” – tette hozzá. A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy mindenképpen lépéseket kell tenni a bezárási hullám visszaszorítására. Ehhez azonban az államnak és a kiskereskedelmi szektornak össze kell fognia. Az állam gazdaságélénkítő intézkedésekkel tudná korrigálni a helyzetet. Ilyen az, hogy infrastruktúrát teremt, vagy pénzügyileg támogatja a szektort. Ezzel párhuzamosan a vállalkozásoknak az innovációra, digitalizációra és a vásárlói élmény javítására kell koncentrálniuk.