Új korszak jön a szemétszállításban: október 1-jétől olyan szabályok lépnek életbe, amelyek miatt sokan meglepődhetnek, amikor a kukásautó egyszerűen otthagyja a ház előtt a szemetet – a számla viszont ugyanúgy megérkezik. A MOHU friss általános szerződési feltételei kőkeményen előírják, hogyan kell kinéznie, mennyit bírhat egy kuka, és azt is, hogyan kell lezárni. Aki nem figyel, fizethet.
Nem csordulhat túl, és a fedélnek zárva kell lennie
A vegyes gyűjtőedénybe nem kerülhet papír, műanyag, fém, építési törmelék vagy elektronikai hulladék. A kuka fedele sem maradhat résnyire nyitva: ha a szemét kilóg belőle, az már többlethulladéknak számít, és külön pénzbe kerül az elszállítása.
Ki fizet a törött kukáért?
Ha az edény a szolgáltató hibáján kívül sérül meg, az ingatlanhasználó dolga nyolc napon belül kijavíttatni vagy új kukát beszerezni. Ha nem teszi, a szállítók a szemetet nem viszik el – a díjat viszont kiszámlázzák.
Súlykorlát is van
A kukák maximális súlyát literenként pontosan meghatározták. Például a legáltalánosabb 120 literes edénybe legfeljebb 27 kiló hulladék kerülhet, a 240 literesbe 50 kiló, a gurulós 1100 literes konténerbe pedig 250 kiló. Aki ennél többet próbál beleszuszakolni, szintén számíthat rá, hogy otthagyják a ház előtt a kukát.
Lomtalanítás: évente egyszer
A szolgáltatónak évente mindössze egy kötelező lomtalanítást kell biztosítania. Csak olyan háztartási hulladék kerülhet ki, ami nem fér be a kukába – építési törmelék, elektronikai hulladék vagy kétméteresnél nagyobb tárgy továbbra sem.
Új pénzes szabály jön
Az eddigi gyakorlattal szemben 2026. január 1-jétől már az építési törmelék leadásáért is fizetni kell a hulladékudvarokban. Szabályozták a leadható mennyiségeket is: például évente legfeljebb 16 gumiabroncsot, vagy 600 kiló lomot fogadnak be.