Április 15-én, kedden jelent meg a Magyar Közlönyben az a rendelet, melynek értelmében változik az Óvodai nevelés országos alapprogramja. Az Orbán Viktor által jegyzett szabályozás több korábbi, köznevelési tárgyú döntést is módosít – írja a 24.hu.
A szabályozás célja, hogy gördülékenyebb legyen az óvoda és az iskola közti átmenet. Továbbá, hogy a köznevelési és szakképző intézményekben a honvédelmi tantárgy oktatása gyakorlatorientáltabbá váljon.
A parázs vitát kiváltó, kötelező csoportbontást az iskolakötelezettség előtti évben végül nem vezetik be. Ehelyett napi 45 perces iskolai előkészítő foglalkozások várják majd a nagycsoportosokat. A csoportos felkészítés részleteit az intézmények vezetői és fenntartói határozhatják meg.
A kormány álláspontja szerint az óvodai nevelés átdolgozott alapprogramja segíti a gyerekek iskolára való felkészítését. Különös figyelmet fordítva a szükséges készségek és képességek célzott fejlesztésére, valamint a korszerű pedagógiai és módszertani eszközök beépítésére. Kiemelt figyelmet kapnak a nagycsoportosok, az ő személyiségfejlődésüket, a tanulás iránti motivációjukat és a hazaszeretet megerősítését is elősegítené a módosítás.
A rendelet érinti az Arany János Programokat is. Változnak az ösztöndíjtámogatások feltételei, annak érdekében, hogy a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű – köztük roma – tanulók középfokú tanulmányainak támogatása és a lemorzsolódás csökkentése hatékonyabbá váljon.
A honvédelem tantárgy oktatását illetően a kormány gyakorlati szemléletmódot vezetne be. Ehhez szükség volt a tanítási feltételek átalakítására is. A jövőben pedagógusként az is alkalmazható lesz a honvédelmi nevelés területén, aki rendelkezik érettségivel, valamint legalább három év katonai szolgálatot teljesített.
Az új alapprogramot a 2025/2026-os nevelési évtől kell majd alkalmazni. Az óvodák pedagógiai programját így legkésőbb 2025. szeptember 1-ig kell az új elvárásokhoz igazítani. Emellett az óvodapedagógusok és intézményvezetők számára elérhetővé válik az óvoda-iskola átmenetet támogató továbbképzés a pedagógus-továbbképzési jegyzékben.