Csütörtök reggel 9 órakor elindult a 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj mezőnye Balatonfüredről. Az idei tókerülő versenyen 2419 vitorlázó vesz részt: 2279-en felnőtt, 93-an ifjúsági, nyolcan pedig serdülő kategóriában versenyeznek. A rajthoz 131 rajtengedélyes, köztük 21 külföldi induló állt, és kilenc női kormányos is részt vesz a megmérettetésen. Két külföldi hajó és három, kizárólag nőkből álló legénységű vitorlás (Prosecco, Lilly Eliott, MóPoGÓ) is vízre szállt.
A HungaroMet Zrt. időjárási előrejelzése szerint már a rajt időpontjában is erős északnyugati szél fújt a Balaton keleti medencéjében, akár 45-50 km/h-s lökésekkel. A völgyek kijáratainál a gyengébb alapszél ellenére is előfordulhatnak hirtelen befújások.
A levegő és a víz hőmérséklete egyaránt 17 fokos volt a verseny kezdetén, de a nap folyamán 22 fokig emelkedhet a hőmérséklet a víz felett. A felhőképződés és az esőzések lehetősége egész nap fennáll, helyenként záporok, zivatarok is kialakulhatnak, amelyek szélviharokat hozhatnak magukkal.
Az idei verseny már a kezdeti szakaszban komoly kihívásokat tartogatott a résztvevők számára. A szokatlanul erős szél és a hullámzás miatt több hajó már kiállni kényszerült. A Triniteam Kenesénél feladta a versenyt, motoros mentette ki őket. A Ximod – amely ötödikként állt ki – vízbetörés miatt volt kénytelen feladni a küzdelmet, szerencsére a legénység épségben partot ért.
A Raffica csapat számára különösen balszerencsésen alakult a hét: a korábban viharban megsérült Raffica és René Raffica után most a frissen összerakott Sponsor Wanted is versenyen kívülre került árboctörés miatt. Király Zsoltékat tehát újabb csapás érte.
Ezután vezéráldozatokkal folytatódott az idei nagyszeles Kékszalag: még a tihanyi szoros előtt feladta a versenyt Litkey Farkas és csapata a Process Solutions fedélzetén, illetve az Audax Django, amelyet Petrányi Zoltán kormányoz.
A Kékszalag Európa leghosszabb tókerülő vitorlásversenye, amelyen a hajók 48 órás időkeret alatt, mintegy 155 kilométeres távot teljesítenek. A pálya Balatonfüredről indul, érinti Balatonkenesét, Siófokot, a Tihanyi-szorost, majd Keszthelynél fordulva tér vissza a kiindulópontra.
A versenyrekordot továbbra is a Józsa Márton vezette Fifty-Fifty tartja, amely 2023-ban 5 óra 3 perc 56 másodperc alatt teljesítette a távot. A legtöbbször, tizenhárom alkalommal Litkey Farkas győzött a Kékszalagon.