ACNEWS

Totális csalószűrő rendszert indít be júliustól a Nemzeti Bank

Fotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock
Júliustól indul a Központi Visszaélésszűrő Rendszer – az MNB keményen fellép a digitális banki csalások ellen.
Hirdetés
Ad image

Az utóbbi hónapokban megszaporodtak a banki visszaélések, ezért a Magyar Nemzeti Bank (MNB) komoly lépéseket jelentett be a digitális csalások visszaszorítására. Az egyik legfontosabb változás: július 1-jétől indul a Központi Visszaélésszűrő Rendszer (KVR), amely valós időben figyeli majd a teljes hazai banki átutalási forgalmat, és kiszűri a csalásgyanús mintákat. A rendszert a GIRO Zrt. működteti, amely már most is a hazai pénzforgalom technikai hátteréért felel.

Miért van erre szükség?

Az MNB szerint az elektronikus pénzforgalmat érő visszaélések aláássák a lakosság pénzügyi rendszerbe vetett bizalmát. A csalások túlnyomó többsége nem a banki rendszerek hibáira, hanem az ügyfelek megtévesztésére vezethető vissza – például hamis weboldalakon keresztül szerzett adatokkal. Ennek ellenére a jegybank úgy látja: a pénzintézetek nem fektetnek eleget az online védelembe, mivel a károkat többnyire az ügyfelek viselik – írja az Index.

Az MNB ötpontos intézkedéscsomagja:

  • Központi visszaélésszűrés

A KVR egy minden bankra kiterjedő központi adatbázisból dolgozik, szemben a korábbi elszigetelt szűrőkkel. Ez mérföldkő a hazai pénzügyi védelemben.

  • Ajánlások végrehajtása

A bankoknak haladéktalanul alkalmazniuk kell az MNB korábbi ajánlásait, például a valós idejű szűrőket, az automatikus tranzakció-megállítást és a világos ügyféltájékoztatást.

  • Célzott ellenőrzések

2025-ben az MNB teljes körű vizsgálatot indít a bankszektorban, hogy ellenőrizze a szabályok betartását – nem csupán szúrópróbaszerű auditokra kell számítani.

  • Jogszabály-módosítási javaslatok

A jegybank változtatni akar azon a gyakorlaton, amely szerint a biztonsági hibák következményeit az ügyfelek viselik. Ha például nem történik megfelelő ügyfélazonosítás, akkor a banknak kellene vállalnia a kártérítést. Emellett javasolják: ha egy ügyfelet első alkalommal megtévesztenek, a pénzét automatikusan vissza kelljen kapnia.

  • Lakossági edukációs kampány

Az MNB a kormánnyal együtt átfogó tájékoztató kampányt indít, főként az idősebb, kevésbé digitálisan jártas rétegek elérése érdekében. Céljuk, hogy mindenki felismerje a csalások jeleit, és tudja, hogyan védekezhet.

Mi következik most?

Július 1-ig a bankoknak technikailag össze kell hangolniuk rendszereiket a KVR-rel. Ez nemcsak technikai feladat, hanem jogi és szervezeti kihívás is. A jegybank ezzel párhuzamosan megkezdi az ajánlások betartásának ellenőrzését, és előkészíti a törvényi szigorításokat. A pénzügyi szektor stabilitásának alapja a lakossági bizalom. Az MNB mostani intézkedései – ha valóban hatékonyan működnek – új korszakot nyithatnak: olyan bankrendszer jöhet létre, amely gyorsabban reagál, átláthatóbban működik és nagyobb felelősséget vállal az ügyfelek védelmében.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!