ACNEWS

Uniós elvárás: brutális üzemanyagárakra számíthatunk

Fotó: shutterstock
Fotó: shutterstock
Az EU szén-dioxid-árazási rendszere (ETS2) a remélt 10 cent helyett akár fél euróval, vagyis 200 forinttal is emelheti a benzin árát.
Hirdetés
Ad image

Amikor a szén-dioxid-kibocsátásának árazási rendszerről 2023-ban megállapodtak, akkor az uniós jogalkotók azt ígérték, hogy az árak CO2-tonnánként 45 euró alatt maradnak, ami körülbelül csak 10 centes felárat jelentene literenként a dízel vagy a benzin esetében. Azóta változott a helyzet.

Peter Liese, aki az Európai Parlament főtárgyalója volt az ügyben, az Euractivnak elmondta, hogy most „egy kicsit pesszimistább” azzal kapcsolatban, hogy a 45 eurós határértéket tartani lehet, „mert mind a mobilitás, mind az épületek tekintetében visszaesést tapasztalunk”.

Mivel az ETS2 piaci alapú, ha Európa kevésbé sikeres a CO2-intenzív energiaforrásoktól való függőségének fokozatos megszüntetésében, a CO2-kibocsátási bizonyítványok iránti kereslet növekedni fog, és a szén-dioxid árazása ennek megfelelően megugrik. Liese azonban hozzátette, hogy „közös feladatunk, hogy elkerüljük ezt a forgatókönyvet”.

Az épületekből – főként a fűtési rendszerek által okozott – valamint a közúti közlekedésből – nagyrészt a személygépkocsik és teherautók által okozott – kibocsátás jelenleg lassabban csökken, mint ahogyan azt az Európai Bizottság előre jelezte.

Eközben az említett ágazatokban a kibocsátások csökkentését célzó további jogszabályok – például az uniós épületekről szóló irányelv vagy az új gáz- és olajkazánok betiltásáról szóló német törvény (fűtési törvény) – jelentősen felhígultak, vagy csak később lépnek teljes mértékben hatályba. Például a belső égésű motorok 2035-ig történő tényleges kivonása.

Ezek a fejlemények 2027-re, az árazás bevezetésekor, a kibocsátási egységek iránti nagyobb kereslethez és ezáltal magasabb szén-dioxid-árhoz vezethetnek. Más törvényhozók is osztják azt az aggodalmat, hogy az árak meghaladják a 45 eurót. Sőt.

„A 45 euró a jelenlegi tervezetben nem egy kemény határ, hanem inkább egy nagyon puha fék. A jelenlegi tanulmányok azt feltételezik, hogy az ár tonnánként 200 euró felé emelkedhet” – mondta Tiemo Wölken, német európai parlamenti képviselő. Ha ez bejön, és csak egyenes arányosan számolunk, az literenként legalább fél euró, vagyis cca. 200 forintos áremelést jelenthet.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés