Amikor a szén-dioxid-kibocsátásának árazási rendszerről 2023-ban megállapodtak, akkor az uniós jogalkotók azt ígérték, hogy az árak CO2-tonnánként 45 euró alatt maradnak, ami körülbelül csak 10 centes felárat jelentene literenként a dízel vagy a benzin esetében. Azóta változott a helyzet.
Peter Liese, aki az Európai Parlament főtárgyalója volt az ügyben, az Euractivnak elmondta, hogy most „egy kicsit pesszimistább” azzal kapcsolatban, hogy a 45 eurós határértéket tartani lehet, „mert mind a mobilitás, mind az épületek tekintetében visszaesést tapasztalunk”.
Mivel az ETS2 piaci alapú, ha Európa kevésbé sikeres a CO2-intenzív energiaforrásoktól való függőségének fokozatos megszüntetésében, a CO2-kibocsátási bizonyítványok iránti kereslet növekedni fog, és a szén-dioxid árazása ennek megfelelően megugrik. Liese azonban hozzátette, hogy „közös feladatunk, hogy elkerüljük ezt a forgatókönyvet”.
Az épületekből – főként a fűtési rendszerek által okozott – valamint a közúti közlekedésből – nagyrészt a személygépkocsik és teherautók által okozott – kibocsátás jelenleg lassabban csökken, mint ahogyan azt az Európai Bizottság előre jelezte.
Eközben az említett ágazatokban a kibocsátások csökkentését célzó további jogszabályok – például az uniós épületekről szóló irányelv vagy az új gáz- és olajkazánok betiltásáról szóló német törvény (fűtési törvény) – jelentősen felhígultak, vagy csak később lépnek teljes mértékben hatályba. Például a belső égésű motorok 2035-ig történő tényleges kivonása.
Ezek a fejlemények 2027-re, az árazás bevezetésekor, a kibocsátási egységek iránti nagyobb kereslethez és ezáltal magasabb szén-dioxid-árhoz vezethetnek. Más törvényhozók is osztják azt az aggodalmat, hogy az árak meghaladják a 45 eurót. Sőt.
„A 45 euró a jelenlegi tervezetben nem egy kemény határ, hanem inkább egy nagyon puha fék. A jelenlegi tanulmányok azt feltételezik, hogy az ár tonnánként 200 euró felé emelkedhet” – mondta Tiemo Wölken, német európai parlamenti képviselő. Ha ez bejön, és csak egyenes arányosan számolunk, az literenként legalább fél euró, vagyis cca. 200 forintos áremelést jelenthet.