ACNEWS

Veszélyben az idősebb magyar vezetők jogosítványa

Illusztráció / Fotó: Shutterstock
Illusztráció / Fotó: Shutterstock
Új korszak küszöbén állnak az idősebb magyar sofőrök: sokan hamarosan már nem újíthatják meg a jogosítványukat a korábbi feltételek szerint.
Hirdetés
Ad image

Az Európai Unió új irányelvet fogadott el, amely alapjaiban alakítja át a jogosítványrendszert. Bár a tagállamok hatáskörében marad, miként vizsgálják az idősebb sofőrök vezetési alkalmasságát, a változás komoly hatással lehet a magyar gyakorlatra is. Az új szabályozás bevezeti az egységes digitális vezetői engedélyt, amely minden korosztályra, így a 70–80–90 éves vezetőkre is vonatkozik majd.

A döntés szerint 2033-tól a személyautóra és motorkerékpárra szóló jogosítványok 15 évig lesznek érvényesek, de az, hogy a hosszabbítás feltétele lesz-e a kötelező orvosi vizsgálat, minden országban a nemzeti döntéshozókon múlik. Az EU-irányelv ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a háziorvosok jelezzék a hatóságok felé, ha egy betegük állapota miatt már nem biztonságos a vezetés.

Illusztráció / Fotó: Shutterstock
Az idősebb vezetők gyakoribb vizsgálatokra számíthatnak

Magyarországon egyelőre nem ismert, milyen konkrét szabályokat vezetnek majd be, de a szakértők szerint a jelenlegi rendszer túl engedékeny. A háziorvos legfeljebb páciense általános egészségi állapotát látja, de nem tudja megítélni, hogyan reagál a sofőr váratlan forgalmi helyzetben, gyors döntést igénylő szituációkban.

Több uniós országban már bevett gyakorlat, hogy a 70 év felettieknek rendszeres vezetéstechnikai felmérésen kell átesniük, ha továbbra is autóba szeretnének ülni. Egy korábbi javaslat szerint az unió egészében ötévente kellett volna megújítani a 70 év felettiek jogosítványát, de ezt végül elutasították. Az új irányelv tehát nem vezet be kötelező korhatárt, de megnyitja az utat a szigorítás felé – a döntés immár a tagállamok kezében van.

Sok idős magyar vezető ezért most bizonytalan: vajon meddig ülhet még legálisan volán mögé? Ha a hazai szabályozás szigorodik, az évtizedek óta aktív sofőrök ezreit érintheti. A kérdés azonban nemcsak a biztonságról, hanem az önállóságról is szól: az idősebb generációk számára a tömegközlekedés már nem igazán alternatíva, sokan a fertőzésektől is félnek, így ők nem szívesen mondanának le az autóvezetésről.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!