Az Európai Unió új irányelvet fogadott el, amely alapjaiban alakítja át a jogosítványrendszert. Bár a tagállamok hatáskörében marad, miként vizsgálják az idősebb sofőrök vezetési alkalmasságát, a változás komoly hatással lehet a magyar gyakorlatra is. Az új szabályozás bevezeti az egységes digitális vezetői engedélyt, amely minden korosztályra, így a 70–80–90 éves vezetőkre is vonatkozik majd.
A döntés szerint 2033-tól a személyautóra és motorkerékpárra szóló jogosítványok 15 évig lesznek érvényesek, de az, hogy a hosszabbítás feltétele lesz-e a kötelező orvosi vizsgálat, minden országban a nemzeti döntéshozókon múlik. Az EU-irányelv ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a háziorvosok jelezzék a hatóságok felé, ha egy betegük állapota miatt már nem biztonságos a vezetés.
Magyarországon egyelőre nem ismert, milyen konkrét szabályokat vezetnek majd be, de a szakértők szerint a jelenlegi rendszer túl engedékeny. A háziorvos legfeljebb páciense általános egészségi állapotát látja, de nem tudja megítélni, hogyan reagál a sofőr váratlan forgalmi helyzetben, gyors döntést igénylő szituációkban.
Több uniós országban már bevett gyakorlat, hogy a 70 év felettieknek rendszeres vezetéstechnikai felmérésen kell átesniük, ha továbbra is autóba szeretnének ülni. Egy korábbi javaslat szerint az unió egészében ötévente kellett volna megújítani a 70 év felettiek jogosítványát, de ezt végül elutasították. Az új irányelv tehát nem vezet be kötelező korhatárt, de megnyitja az utat a szigorítás felé – a döntés immár a tagállamok kezében van.
Sok idős magyar vezető ezért most bizonytalan: vajon meddig ülhet még legálisan volán mögé? Ha a hazai szabályozás szigorodik, az évtizedek óta aktív sofőrök ezreit érintheti. A kérdés azonban nemcsak a biztonságról, hanem az önállóságról is szól: az idősebb generációk számára a tömegközlekedés már nem igazán alternatíva, sokan a fertőzésektől is félnek, így ők nem szívesen mondanának le az autóvezetésről.