ACNEWS

Vészjósló: legyőzhetik a húszik az USA-t a Vörös-tengeren

Fotó: Illusztráció / Pixabay
Fotó: Illusztráció / Pixabay
Rettegésben tartják a húszi lázadók a a Vörös-tenger hajóit. Ha az USA nem tud rendet vágni - beláthatatlan következményei lehetnek.
Hirdetés
Ad image

Az Ádeni-öbölben hajózó legénység aggódik a Vörös-tenger térségében a kereskedelmi hajók ellen elkövetett folyamatos támadások miatt. November óta ugyanis az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók többször is megpróbáltak hajókra szállni, vagy rakétákkal támadtak.

A Mission to Seafarers nevű jóléti szervezet szerint világszerte közel 1,9 millió férfi és nő dolgozik a hajókon. Együttesen ők szállítják az óceánokon keresztül a világ áruinak 90%-át.

Arsenio Dominguez, az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezetének (IMO) főtitkára szerint a támadások globális gazdasági következményei nagy hangsúlyt kapnak, a tengerészek pedig „meg nem énekelt hősök”.

Az első megtámadott hajó egy autószállító, a Galaxy Leader volt. A hajót és legénységét még mindig a jemeni húszi lázadók tartják fogva.

Dominguez szerint „A globális kereskedelem megszakadása negatív hatással lesz önökre, rám és mindenkire ezen a bolygón”.

Az Allianz pénzügyi szolgáltató csoport előrejelzése szerint „ha a válság több hónapig fennmarad”, a globális infláció 5,1%-ra emelkedhet.

Ezt a növekedést nagyrészt a hajózási díjak emelkedése okozná, amely az ágazatra háruló többletköltségek miatt következik be, mivel a Vörös-tenger elkerülésével a hosszabb, biztonságosabb, Afrika déli részét megkerülő útvonalat választják. Ez viszont csökkentheti a globális gazdasági növekedést.

A többletköltségek közé tartozik a legénység magasabb fizetése, a több üzemanyag, és a „háborús kockázat” biztosítás hatalmas növekedése, amelyre a hajóknak szükségük van a Vörös-tenger térségében való hajózáshoz. A díjak december eleje óta akár 70-szeresére is emelkedhettek. Egy 100 millió dolláros konténerhajó biztosítási díja 10 000 dollárról 700 000 dollárra ugrott.

Egyre több vállalat, köztük a Danone, a Michelin és az Ikea is késedelemmel szembesül az áruk és nyersanyagok célba juttatásában. Vincent Clerc, a dán Maersk hajózási óriáscég vezérigazgatója a hét elején azt mondta: „Jelenleg nem igazán látunk más megoldást, mint a Jóreménység-foktól délre hajózni. Vannak hajóink, amelyeket lőnek. Vannak kollégáink, akiknek az élete veszélyben van. Nem tudunk ezeket a veszélyes zónákon keresztül hajózni”- mondta a BBC-nek.

A modern jemeni kalózok az amerikai és brit vezetésű légicsapások ellenére is megfogadták, hogy folytatják a támadásokat a globális kereskedelem számára létfontosságú útvonal ellen. Ám ha az USA és szövetségesei nem tudják ezt megakadályozni, újabb vereséget szenvedve bátoríthatják a világ fegyveres konfliktusait. Ha az USA itt sem tud rendet teremteni ( Ukrajna, Közel-Kelet, Irak, Tajvan után) – akkor elszabadulhat a pokol…

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés