Képzeljen el egy olyan járművet, amely felveszi önt az otthona előtt, eljut a legközelebbi vasútvonalig, ott vonattá alakítja magát, majd később ismét busszá, hogy közeli város központjában tegye ki.
Lehet, hogy úgy hangzik, mint egy történet a „Thomas, a gőzmozdonyból”, de pontosan ezt teszik a japán DMV Road-Rail buszok.
A járművek, amelyek utazásonként körülbelül 20 utast szállítanak, 30 mérföldes útvonalon közlekednek a tokushimai Kaiyo és Muroto városa között. Az útvonalból hat mérföld egy vidéki vasútvonalon halad, a többit buszos üzemmódban az úton.
Az utasokkal és a személyzettel együtt 23 fő befogadására alkalmas a dízelüzemű busz, amely 15 másodperc alatt kihúzható sínkerékkel van felszerelve. A hagyományos vonatoknál könnyebb, kevesebb üzemanyagot fogyaszt és olcsóbb a fenntartása is.
A világ első működőképes két üzemmódú járműve a legújabb a vidéki vasúti szolgáltatások javítására és költségeinek csökkentésére irányuló újabb kísérlet. Már az 1930-as években Írországban közúti buszokat alakítottak át vasúti kocsivá, és a DMV-hez hasonló járműveket teszteltek Angliában az 1930-as években, Nyugat-Németországban pedig az 1950-es években.
Tokusima prefektúra kormánya reméli, hogy a DMV buszok önálló turisztikai vonzerővé válnak. Úgy vélik, hogy a járművek hasznosak lehetnek az elszigetelt közösségek elérésében is természeti katasztrófák, például földrengések esetén, amelyek miatt az utak vagy vasútvonalak egyes szakaszai használhatatlanná válhatnak.