Sok nonprofit szervezet akadályokkal néz szembe, amikor váratlan problémák jelennek meg. Számos vállalat és jóakaratú ember szívesen segít ilyenkor, de ha a támogatást rosszul kezelik, akkor lehet, hogy nem adományoznak többet. A CoGoodwill egy nonprofit társadalmi vállalkozás, amely áthidalja a szakadékot az olyan emberek, cégek között, akik segíteni akarnak.
Tapasztalataik szerint, ha pontosan kommunikálják, mire szükség van, kinek van segítségre szüksége, és mi történik az emberekkel, akkor a segíteni akaró civilek és vállalatok jobban odafigyelnek, és ez az átlátható adományozási módszer vonzóbbá válik. Bálint Mártával, a CoGoodwill operatív vezetőjével beszélgettük az adományozás fontosságáról.
A weboldala, cogoodwill.com bemutatkozó szövegében már az elején kiemeli a kommunikáció fontosságát, hiszen sokan – még ha meg is van az adakozókedv- mégis bizonytalanok, hogy milyen szervezetekhez kellene fordulniuk annak érdekében, hogy biztos helyre kerüljön az adományuk. Mi az, ami meggyőzően hat egy magánemberre vagy vállalkozóra?
– Azt gondolom, hogy a mai világban a transzparencia. Ha pontosan van kommunikálva, hogy kinek és mire van szüksége, és az is jól látható, hogy a segítség valóban megérkezik, akkor szívesen segítenek az emberek.
Vegyük például Japánt, ahol pár hónapig éltem is. Például Tokióban a plakátokon számos alapítvány úgy hirdeti magát, hogy „támogass minket: adományod 50 százalékával segíthetsz a rászorulókon, és a másik 50 százalékból pedig a ránk eső adóterheket tudjuk finanszírozni”.
Ez is arról árulkodik, hogy kevesen tudnak arról, hogy amikor pénzbeli adományukkal egy nonprofit szervezetet támogatnak, akkor abból a pénzből nemcsak rászorulókon fognak segíteni, hanem a szervezet működtetését is biztosítani kell belőle. Ezáltal nem a teljes összeg fordítódik arra, amire az adományozók elvileg adják a támogatást.
Az adományok hány százaléka megy valós segítségnyújtásra?
– Nálunk a pénzbeli támogatások 80 százaléka fordítódik az adott segítségnyújtásra, és 20 %-a az, amiből finanszírozzuk az adományok elszállítását, könyvelői és egyéb költségeinket. Azért tud ez mindössze 20 % lenni nálunk Japánhoz képest, mert mi nem veszünk fel fizetést, önkéntes alapon dolgozunk.
Kikhez juttatnak el adományokat?
– Olyan intézményekhez juttatunk el adományokat, mint a gyermekkórházak, árvaházak, hajléktalan gyermekek óvodája, értelmileg sérült, és fogyatékkal élők otthona. Az elmúlt két évben az eddigi működésünk jelentősen átalakult. Korábban szabadon szervezhettük meg az adományok átadását műsorral egybekötve. A világjárvány idején viszont csak a kapuig mehettünk.
Az adományokhoz kötött műsor elmarad, de adományok továbbra is érkeznek megfelelő mennyiségben?
– Ahogy beszűkült az élettér, úgy szűköltek be a lehetőségek is. Nemcsak számunkra, hanem az adományozóink számára is. Voltak, akik olyan nehézségekkel szembesültek, amelyek miatt már nem tudtak adományozni. Voltak olyanok, akik kevesebbet segítettek. Amikor pedig ruhát, játékokat, könyveket, élelmiszert gyűjtöttünk, akkor minden partnerünkkel megoldottuk úgy, hogy ők a saját helyszínükön tudjanak gyűjteni. Aztán mi elvégeztük a szortírozást és az adományok átadását.
A világjárvány átalakította a vállalatok munkavégzési folyamatát is, ehhez ti hogyan tudtatok alkalmazkodni?
– Céges partnereink többségénél állandósult a hibrid munkavégzés, ami nálunk is hibrid adományozást jelent. Ennek köszönhetően a mi feladataink is bővültek kezdve azzal, hogy tájékozódunk arról, hogy az adott munkahelyen milyen szokások alakultak ki és hogyan viszonyulnak a vírushelyzet okozta változásokhoz. Egy-egy ilyen együttműködésnél mi is jobban alkalmazkodunk és személyre, azaz cégre, szabott szolgáltatásokat alakítunk ki.
A Cogoodwill oldalan számos sikertörténetet lehet olvasni, évente szerveznek karácsonyi adománygyűjtést, legutóbb pedig az ukrán háború menekültein segítettek…
– Ilyen célzott segítségnyújtásaink továbbra is lesznek, mert akármilyen is a világgazdasági helyzet, mindig akadnak jóakaratú emberek, és olyanok is, akiknek szüksége van segítségre. Jó emberek mindenhol vannak. Ezt bizonyítja az is, hogy a Good People Everywhere kezdeményezésével létrejött egy olyan platform, ahol a jó híreké, a pozitív történeteké a főszerep. Magyarországon már letölthető az applikáció, és jövőre angol nyelvterületeken is találkozhatunk vele.
Mi lesz a következő nagyszabású projektjük?
– Korábban, amikor egy svájci cégnek dolgoztam, elképesztőnek találtam, hogy ők hol tartanak az oktatásban és mennyire támogatják a tanáraikat. Köztudott, hogy Svájc fizeti a legmagasabban a tanárait az OECD országok közül. Svájcot követi Hollandia, Németország és Belgium. Az adományozásaink révén nagyon sok iskolába, óvodába vittünk adományokat vagy tanári segédeszközöket is Magyarországon és a környező országokban.
Az oktatásra koncentrálnak ?
-A világjárvány az oktatást is megváltoztatta, a digitális oktatás úgy nyert teret, hogy ebben a régióban szinte fel sem voltunk készülve rá. Munkánk során jól láttuk, hogy újszerű problémákkal, nehézségekkel kell mindenkinek szembesülnie. 5 évvel ezelőtt nem tudtuk elképzelni, hogy vár ránk egy olyan világ, ahol az otthonról dolgozó szülő mellett ott lesz az otthon digitálisan tanuló gyermek is. Összefogásunk révén az applikáción belül egy oktatási platformot hozunk létre, ahol olyan képességeket, készségeket lehet fejleszteni, amelyekkel ilyen nem várt eseménysorozatban is helyt tudunk majd állni.
Még mire használható az applikáció?
– Emellett jóakaratú emberekkel is tudunk kapcsolódni, és online jelenlétünkkel segíthetünk nonprofit szervezeteknek jót tenni a való világban. Ezen az applikáción megtalálható lesz mindenki, aki fejlődni akar, de az is, aki másoktól akar tanulni úgy, hogy közben kiáll általa fontosnak tartott ügyek mellett. Én mindenkit arra bíztatok, hogy töltse le az applikációt és legyen része ennek. Osszuk meg egymással ott, hogy mit teszünk másokért, kik a példaképeink, milyen pozitív történetek által inspirálódunk.