Az Oxfordi Egyetem Reuters Intézetének jelentése szerint világszerte 10-ből négy ember (39%) mondta azt, hogy kerüli a híreket, míg 2017-ben ez az arány 29% volt.
Az ukrajnai és közel-keleti háborúk hozzájárulhattak ahhoz, hogy az emberek ki akarják kapcsolni a híreket – vélik a jelentés szerzői. A jelentésben az áll, hogy a hírkerülés most rekordmagas szinten van.
A felmérés egy olyan időszakban készült, amikor világszerte emberek milliárdjai mentek az urnákhoz a nemzeti és regionális választásokon. A választások néhány országban, köztük az Egyesült Államokban is megnövelték a hírek iránti érdeklődést. De az általános tendencia továbbra is határozottan csökkenő tendenciát mutat. Világszerte az emberek 46%-a mondta azt, hogy nagyon vagy rendkívül érdeklődik a hírek iránt – a 2017-es 63%-hoz képest ez a szám csökkent.
„Volt világjárvány, itt van a háború, így meglehetősen természetes reakció, hogy az emberek elfordulnak a hírektől, a mentális egészségük védelmében. Azok, akik úgy döntenek, hogy szelektíven kerülik a híreket, gyakran azért is teszik ezt, mert tehetetlennek érzik magukat. Ezek azok az emberek, akik úgy érzik, hogy nincs befolyásuk a világban zajló hatalmas dolgok felett” – mondta a jelentés vezető szerzője, Nic Newman a BBC Newsnak.
Hozzátette: vannak, akiket egyre inkább eláraszt és összezavar a hírek mennyisége, míg mások a politikától fáradtnak érzik magukat. A jelentés szerint a nők és a fiatalabbak nagyobb valószínűséggel érezték magukat kimerültnek a sok hír miatt.
Eközben a hírekbe vetett bizalom továbbra is stabilan 40%-os, de összességében még mindig 4%-kal alacsonyabb, mint a koronavírus-járvány csúcspontján volt – derült ki a felmérésből.
A legfontosabb közösségi médiaplatform a hírek szempontjából még mindig a Facebook, bár hosszú távon csökkenő tendenciát mutat. A YouTube és a WhatsApp sokak számára továbbra is fontos hírforrás marad. De a TikTok egyre népszerűbb, és most először előzte meg az X-et.
A 18-24 évesek körében a TikTok aránya még magasabb, 23%. Ezekkel a változásokkal összefüggésben a videó egyre fontosabb online hírforrássá válik, különösen a fiatalabb korosztályok körében. A jelentés szerint a rövid hírvideók bírnak a legnagyobb vonzerővel.