Az idei árvíz több európai országot sújtott, és több ezer járművet áztatott el.. Magyarországon kívül Csehországon, Lengyelországon, Szlovákián, Németországon, Ausztrián, Románián is végigsöpörtek a megáradt folyók. Míg egyes járművek teljesen megsemmisültek, sok autó csak részmechanikai sérüléseket szenvedett.
„Az elárasztott autókat gyakran kiviszik az országból és máshol értékesítik. Valószínű, hogy néhány autó ezekből az országokból hozzánk is eljut. Aztán hamisan azt állíthatják, hogy német eredetű” – intette rá olvasit egy cseh szakértő az Idnes portálon.
Szerinte a kereskedők vagy olcsón megvásárolják az elárasztott autót egy biztosítási kárigényt követő árverésen, vagy közvetlenül a tulajdonostól, ha az nem volt biztosítva. Kiszárítják és olyan állapotba hozzák, hogy első ránézésre ne látszódjon az árvíz nyoma. Az autók általában nem láthatóan sérültek a karosszérián. Gyakran elég jól tisztíthatók és száríthatók, és első pillantásra nagyon jó vételnek tűnhetnek.
Az elektromos és a károsanyag-kibocsátó rendszerek a legérzékenyebbek a károkra. Ha sáros víz vagy iszap kerül a katalizátorokba vagy a kipufogócsőben vagy az üzemanyagtartályokban található koromszűrőkbe, ezeket a területeket gyakran nem lehet eléggé megtisztítani ahhoz, hogy az érintett rendszerek továbbra is megbízhatóan működjenek. Árvíz idején a víz és a sár a karosszéria minden sarkába, az összes kábelkötegbe és vezérlőegységbe bejut. „Az autó megtisztítására és kiszárítására tett minden erőfeszítés ellenére általában nem lehet az autót ugyanolyan állapotba hozni, mint az árvíz előtt” – figyelmeztetett rá a szakértő.
A vízkár a legrosszabb dolog, ami egy autóval történhet. Ami az elárasztott elektromos autókat illeti, a tulajdonosok meg se próbálják üzembe helyezni őket.
A legtöbb elárasztott autót nem érdemes megjavítani, és a költségek meghaladhatják az értéküket. Szakértők szerint a modern, elektronikus és biztonsági berendezésekkel teli autók az árvíz után lényegesen hajlamosabbak a meghibásodásra. Az olyan elektronikák, mint az ABS, az ESP vagy az ütközés előtti asszisztens meghibásodhatnak. A vízre nagyon érzékeny információs rendszerek gyakori meghibásodásai szintén kellemetlenek; egy másik negatív hatás a szokatlan és rejtett helyeken hosszabb időn keresztül jelentkező korrózió – tette hozzá.
A szakértők szerint azt, hogy egy autó víz alatt volt, leggyakrabban a belső térben érzett dohos szagról, a kárpitok alatt lévő sárról vagy homokról, esetleg kicserélt ülésekről és más, nem teljesen tisztítható alkatrészekről lehet felismerni.