Magyarországon hagyományosan november 15-től kizárólag téi dízelt forgamaznak a töltőállomások. A váltásra a Mol már október elején megkezdte a felkészülést, hogy a határidőre minden kutat ellásson a könnyebb téli indítást és jobb motorműködést segítő üzemanyaggal. A dízelautók többsége ugyanis nem igazán érzi magát kellemesen a hideg időben. Ennek pedig egy egyszerű fizikai oka van. A hőmérséklet csökkenésével megváltoznak az üzemanyag áramlási tulajdonságai – írja az Economix.
A hideg idő következményei közül az autósok számára a legjelentősebb, hogy a dízel üzemanyag egyik összetevője már mínusz 8-10 fokon kristályosodni kezd. A kristályok eltömíthetik a szűrőket, és akadályozhatják az üzemanyag áramlását, ami önmagában is nehézséget okozhat a motor téli indításában. Ráadásul a hőmérséklet csökkenésével párhuzamosan nő az üzemanyag viszkozitása (vagyis csökken a „folyóssága”), ami szintén gátolhatja az indítást és a megfelelő motorműködést. Az előző két ok miatt a motor hosszabb ideig és nagyobb erőfeszítéssel próbálja beindítani az égési folyamatot. Ez a megnövekedett terhelés fokozott igénybevételt, azaz kopási kockázatot jelent a motoralkatrészekre, amelynek a kivédésében szintén segít a téli dízel.
Éppen ezért november 15-től már mindenhol a hideg időjárás negatív motorikus hatásait kiküszönölő gázolajjal találkoznak az autósok a hazai töltőállomásokon. Fontos információ az autósok számára, hogy a prémium dízelek hidegtűrése eleve kedvezőbb. Ezek az üzemanyagok magasabb adaléktartalmuk révén 45 százalékkal kevesebb lerakódást okoznak a motorban. Ez nem csupán a gépjármű motorjának megóvása és a hosszabb élettartam érdekében fontos, hanem kedvezőbb működést is biztosít.